Sunday 28 February 2010

Ayah dan Ibu menurut al-Sunnah

Saya terjumpa satu laman yang cukup baik dan boleh dijadikan panduan dan pedoman bagi kita yang masih mempunyai ibu dan bapa.Ia disampaikan dengan cukup baik dan memberi kefahaman tentang peranan setiap dari kita yang bergelar 'Anak'.
Kehidupan kita hanya sementara dan Allah meminjamkan kita satu pasangan yang bergelar ibu dan ayah.Tiba masa mereka akan di ambil kembali oleh Allah dan tinggallah kita tanpa mereka berdua.Insan yang telah banyak berjasa dan berkorban memelihara kita dari kecil hingga dewasa dengan mengharungi segala derita sengsara.Semuanya untuk kita ..anak anak mereka.
Oleh itu apakah perkara perkara yang patut kita lakukan kepada mereka?Untuk membalas jasa mereka .Itu mustahil kerana jasa jasa mereka tidak akan terbalas oleh kita.Mahu memberi mereka wang setelah kita bekerja nanti? Atau menunjuk nunjuk kemewahan yang kita miliki sekarang supaya mereka berbangga mempunyai anak seperti kita?
Jawapannya sudah pasti TIDAK.Mereka memang berharap anak anak akan berjaya di dalam kehidupan .Tetapi kehidupan yang di redhai oleh Allah di dunia dan Akhirat.Memiliki anak anak yang soleh dan solehah dan yang akan mendoakan kesejahteraan mereka setelah mereka tiada lagi di dunia ini.
Untuk menjadikan kita sebagai anak yang baik kepada ibubapa sila layari laman ini dan fahamilah.Sekiranya tidak faham dan memerlukan rujukan bertanyalah pada guru guru agama.insyaAllah segala usaha kita akan diberkati olah Allah.
Kepada tuan punya laman tersebut semoga Allah memberi ganjaran yang baik kepada beliau.

Menderhaka Kepada Ibu Bapa

Menderhaka Kepada Ibu Bapa
WANITA yang derhaka kepada ibu bapa termasuk dalam senarai mereka yang dicintai iblis. Oleh kerana ibu telah melahirkan kita, sehinggakan Allah menyebutkan bahawa redha Allah tergantung kepada redha ibu bapa.
Allah SWT telah berfirman yang maksudnya:
“Dan Rabb-mu telah memerintahkan supaya kamu jangan beribadahselain kepada-Nya, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu-bapamu. Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua-duanyasampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan jangan kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Ya Rabbi, kasihanilah mereka kedua-duanya, sebagaimana mereka berdua telah menyantuni aku waktu kecil.”
(Al’Israk: 23-24)
Allah memerintahkan agar manusia berbakti kepada kedua ibu bapa mereka dan mentaati mereka. Bagi wanita ketaatan merekasebelum mereka berkahwin adalah kepada kedua ibu-bapa mereka dan selepas berkahwin, kepada suami mereka. Menyakiti hati kedua mereka adalah merupakan dosa yang amat besar.
Mengherdik Ibubapa
Mengherdik ibu bapa bererti telah berbuat derhaka kepada mereka, apalagi menganiaya mereka dengan cara melukai tubuh badan mereka. Perbuatan ini merupakan kebiadaban seorang anak yang tidak tahu berterima kasih kepada ibu bapa. Walaupun anak perempuan tidak lagi bertanggungjawab terhadap ibu bapanya sesudah berkahwin, namun tidak putus hubungan seorang perempuan dengan ibu bapanya. Cuma tanggungjawabnya terhadap ibu bapanya tidaklah menjadi wajib seperti mana anak lelaki. Tetapi perhubungan ibu dengan anak tetap berjalan terus, sehingga tiada alasan bagi seorang anak perempuan untuk mengherdik ibu bapanya.
Memutuskan Hubungan denagn Ibubapa
Oleh kerana mengherdik ibu bapa sudah termasuk perbuatan dosa besar, apalagi memutuskan hubungan dengan mereka. Ianya merupakan perbuatan seperti mana yang diumpamakan dalam sebuah peribahasa, “kacang lupakan kulitnya.”
Islam melarang memutuskan tali silaturrahim apalagi dengan ibu bapa. Kalau seorang anak perempuan memutuskan perhubungan dengan ibu bapanya, suaminya yang akan menanggung dosa sekiranya dilakukan dengan perintah suami.
Melupakan Jasa Ibubapa
Ibu telah melahirkan dalam keadaan yang payah dan sukar, manakala bapa pula bertungkus lumus dari pagi hingga petang mencari nafkah demi anak-anak. Memandangkan kepada jasa-jasa yang sedemikian hebatnya, adalah tidak wajar apabila sang anak melupakan jasa-jasa tersebut.
Merupakan kewajipan anak untuk mengetahui akan hak dan jasa baik ibu bapanya. Ia tidak boleh melakukan perbuatan yang menyebabkan ibu bapanya marah atau murka kepadanya, ia tidak boleh berdusta atau berbohong kepada kedua-duanya.
Kewajipan anak kepada ibubapa
1-Berbuat baik dan berlemah-lembut terhadap mereka.
2-Mentaati perintah kedua-duanya selagi tidak bertentangan dengan perintah Allah.
3-Melihat wajah mereka dengan kasih sayang merupakan ibadah.
4-Mendoakan mereka berdua dengan doa yang baik.
5-Menjaga hati mereka berdua dan menggembirakan mereka.
6-Menjalinkan silaturrahim dengan sahabat-sahabat mereka.
7-Menziarahi kubur ibu bapa jika mereka telah meninggal dunia

Thursday 18 February 2010

Kehakiman Syariah- Jangan Campur Tangan

Tindakan Jabatan Penjara merotan tiga perempuan Islam atas kesalahan mengadakan persetubuhan haram dianggap satu diskriminasi terhadap wanita.
Sisters in Islam (SIS) mendakwa tindakan merotan itu mencabuli hak sama rata dan tiada diskriminasi yang dijamin oleh perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.
Pengarah Eksekutif SIS Hamidah Marican berkata:
“Dengan melaksanakan hukuman itu, secara tidak langsung, ia menggambarkan kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan umum"
"Kerajaan juga, perlu mengkaji semula sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana ia mencabuli prinsip hak asasi manusia antarabangsa yang menganggap merotan sebagai hukuman yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan memalukan."
“Kajian juga menunjukkan merotan bukan hukuman yang efektif bagi menjamin kesalahan jenayah seksual atau keganasan tidak akan berulang,” katanya.

Turut membidas tindakan merotan oleh kerajaan ialah Persatuan Badan Bertindak Wanita (Awam).
Dalam kenyataan akhbarnya, Awam menuntut Menteri Dalam Negeri menjelaskan mengapa hukuman dijalankan secara rahsia.
Presidennya, Sofia Lim Siu Ching berkata hukuman itu dijalankan dengan niat jahat dan bertentangan dengan kepentingan awam yang mendapat perhatian seluruh dunia.
"Menteri Dalam Negeri perlu menjelaskan mengapa hukuman dijalankan tergesa-gesa sedangkan beberapa persoalan berhubung kes Kartika masih belum selesai," katanya.

Kumpulan hak asasi manusia antarabangsa, Amnesty International (AI) juga mahukan Malaysia menamatkan segera apa yang dilabelkan mereka sebagai 'wabak merotan'AI juga mendakwa pihak berkuasa di negara ini telah merotan ribuan lelaki selain kes berprofail tinggi tiga wanita berkenaan.
Kumpulan yang berpangkalan di London itu berkata lebih 35,000 orang, kebanyakan mereka bukan rakyat Malaysia - dirotan atas kesalahan imigresen sejak 2002.
Menurut timbalan pengarah Asia-Pasifik AI, Donna Guest "ribuan kes berkenaan merujuk kepada wabak merotan yang mula berleluasa di Malaysia."
"Kerajaan Malaysia perlu menghapuskan hukuman merotan yang memang kejam dan zalim tanpa mengira apa jua kesalahan mereka," Katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Hukuman kuno

Majlis Peguam dengan keanggotan 13,500 ahli juga membidas tindakan merotan tiga wanita berkenaan.
Menurut badan perundangan itu, ahli-ahlinya telah meluluskan satu resolusi tiga tahun yang menolak sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana beranggapan ia hukuman kuno dan tidak selaras dengan konsep masyarakat penyayang.
“Pendapat kami selaras dengan norma-norma hak asasi antarabangsa yang membantah hukuman merotan dan juga hukuman membabitkan bentuk jasmani yang dianggap kejam, tidak berperikemanusiaan serta memalukan.," kata pengerusinya, Ragunath Kesavan (kanan).
Tambahnya lagi, hukuman merotan ke atas wanita adalah juga bertentangan dengan Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.
"Adalah memeranjatkan, kerajaan hanya mengumumkan perkara itu (merotan tiga wanita berkenaan) setelah hukuman sudah dilaksanakan," katanya juga dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Rentetan daripada isu ini,Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) melalui kenyataan Timbalan Presiden nya kesal dengan apa yang berlaku kerana akhir-akhir ini menampakkan unsur campur tangan pihak tertentu dalam proses kehakiman di negara ini terutama kehakiman syariah semakin menjadi-jadi.
Campur tangan pihak pihak terbabit dan juga kerajaan dalam sistem pentadbiran kehakiman syariah perlu ditamatkan segera. Persoalan timbul, mengapa menteri-menteri kerajaan terlalu gemar memberikan komen terhadap kes-kes di Mahkamah Syariah sedangkan terdapat kes-kes di Mahkamah Sivil yang lagi teruk dan dangkal.
Pihak kerajaan termasuk menteri-menteri wanita Islam tidak sepatutnya memberikan komen terhadap hukuman yang telah dijatuhkan oleh hakim Mahkamah Syariah.Ia suatu tindakan biadap mencabar, mempertikaikan dan menghina keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah. Sebarang ketidakpuasan hati dengan keputusan Mahkamah hendaklah dibuat melalui tatacara dan prosedur yang telah ditetapkan oleh undang-undang.
Kerajaan perlu mengambil tindakan drastik dan segera, dengan memberi penjelasan kepada masyakarat bahawa: Hukuman yang dijatuhkan ini adalah masih rendah berbanding hukuman sebenarnya menurut Hukum Syarak yang mana pesalah boleh dijatuhkan hukuman sehingga 40 sebatan hingga 80 sebatan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat. Dalam Islam tidak ada beza antara pesalah lelaki dan wanita. Hak dan tanggungan mereka apabila melakukan kesalahan Syarak adalah sama di sisi Hukum Syarak dan di sisi Tuhan.
Golongan aktivitis wanita lantang memperjuangkan hak dan keistimewaan wanita dan kesamarataan taraf antara lelaki dan wanita. Mengapa dalam isu ini hendak dibezakan pula taraf antara lelaki dan wanita dari segi pelaksanaan hukuman jenayah? Pelaksanaan hukuman sebat menurut undang-undang Syariah amat berbeza dengan pelaksanaan hukuman sebat menurut undang-undang Sivil. Enam kali sebatan menurut syariah tidak sama dengan hatta satu sebatan menurut undang-undang sivil. Alat sebatan yang digunakan untuk kes syariah hendaklah diperbuat dari rotan atau ranting kecil yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 sentimeter. Kalau pesalah itu hamil, hukuman itu hendaklah dilaksanakan selepas dua bulan dia melahirkan anaknya. Pesalah hendaklah diperiksa tahap kesihatannya oleh pegawai kesihatan kerajaan. Hukuman sebat itu hendaklah dengan kehadiran pegawai perubatan kerajaan.Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit. Pesalah lelaki disebat berdiri, manakala perempuan dalam keadaan duduk. Sebatan hendaklah dijalankan dengan kekuatan sederhana iaitu tukang sebat itu tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala supaya tidak melukakan kulit pesalah. Pegawai perubatan kerajaan akan memperakukan sama ada pesalah itu masih boleh menerima sebatan atau ditangguhkan untuk baki sebatan.

Poligami Boleh Melanjutkan Usia.

Umum mengetahui kebaikan aktiviti riadah, pengambilan makanan secara waras dan tidur yang mencukupi akan meningkatkan tahap kesihatan dan melanjutkan usia seseorang individu.
Ia juga boleh ditingkatkan lagi sekiranya seseorang itu berhenti merokok dan juga, menurut kajian, mengamalkan poligami!Ia berdasarkan kajian Dr Virpi Lummaa, pengkaji ekologi di Universiti Sheffield, United Kingdom yang membentangkan pendapatnya itu di mesyuarat tahunan International Society for Behavioral Ecology di Ithaca, New York.
Kajian itu, menurut Lumma, menunjukkan lelaki yang berkahwin lebih daripada seorang didapati hidup lebih lama berbanding lelaki yang tidak mengamalkan poligami.Pendapat itu berdasarkan kajian ke atas sekumpulan lelaki berusia lebih 60 tahun di 140 buah negara yang mengamalkan (atau membenarkan poligami), yang hidup lebih lama -- sehingga 12% -- berbanding satu kumpulan lain lelaki daripada 49 negara yang umumnya mengamalkan monogami.
Menurut Neil Strauss yang menulis buku mengenai kelangsungan hidup manusia, maklumat itu didapatinya melalui komen penyampai program perbualan tabloid TV terkenal Opray Winfrey yang juga merupakan pejuang isu-isu berkaitan wanita dan turut mengambil pendirian menentang poligami.Coretan Strauss di laman Facebook awal bulan ini kemudiannya mengundang pelbagai reaksi daripada rakannya di laman itu, termasuk juga yang tidak yakin penemuan sains tersebut boleh diterima pakai di negara mereka.
Seorang rakannya meninggalkan komen: “Poligami mungkin boleh mendorong kepada sembilan tahun kehidupan lagi tetapi (sekurang-kurangnya di tempat saya tinggal), mungkin juga sembilan tahun penjara.”Alasannya, kerana banyak negara termasuk Amerika Syarikat meletakkan poligami sebagai perbuatan jenayah di bawah undang-undangnya.Tetapi Malaysia, dan 47 buah negara lain, amalan poligami dibolehkan oleh undang-undang negara.

Wednesday 17 February 2010

Kereta Tiruan China

Negeri Besar China sentiasa ingin menunjukkan yang mereka mampu melakukan apa sahaja termasuklah mengeluarkan kereta tiruan buatan China daripada jenama kereta terkenal dunia. Dikatakan di China, nak tiru apa-apa pun boleh. Nak tahap kualiti yang macammana? Nak yang nampak sama tapi murah, nak yang sikit lebih kurang tapi murah, nak yang betul-betul sama tapi sebenarnya tidak sama dan harganya agak mahal pun ada. Yang pentingnya, ada duit semuanya boleh di China. Tidak mengejutkan jika sekarang ini ekonomi China melonjak tinggi sehinggakan Amerika patah tengkuk dengan China.
Bukan sahaja di China, malah negara Taiwan juga terkenal dengan hasil tiruannya. Bezanya di sini Taiwan suka meniru jenama Jepun. Korea? Korea pun suka meniru jenama Jepun tetapi China pun lebih rakus dengan meniru jenama di serata dunia. Orang kata, pukul habis.

Smart vs er. Chinese Smart
Honda CRV vs Laibao SRV
Vauxhall Frontera vs Landwind
Daewoo Matiz vs Chery QQ
Mercedes C vs Geely Merrie 300
Walaubagaimanapun, pada hemat dan pendapat saya ada bagusnya dasar produk tiruan yang dilakukan oleh China sekarang ini kerana ia mampu memajukan negara. China sekarang ini mengikut jejak langkah Jepun dan Korea di mana mereka dahulu membawa teknologi dan meniru produk sehingga menjadi hampir sama dan yang pentingnya mampu dihasilkan pada kos yang lebih murah. Kemudian apabila mereka sudah maju dan mampu berdiri sendiri dengan menjenamakan produk-produk mereka sehingga menjadi terkenal dan setaning dengan jenama antarabangsa seperti yang ada sekarang. Itu antara cara mereka ketika mula-mula ingin naik dahulu.
Di China tiada masalah kerana undang-undang negara mereka membenarkan syarikat automotif membuat kereta tiruan buatan China daripada mana-mana model di serata dunia. Tujuan asal undang-undang sebegini dilaksanakan adalah untuk membolehkan rakyat memiliki model seakan kereta luar tanpa mengimport model tersebut disebabkan akibat dasar tertutup China suatu masa dulu. Tetapi dasar yang sama masih diguna pakai walaupun polisi perdagangan china lebih terbuka sekarang.
Itulah sebabnya syarikat automotif antarabangsa mempunyai masalah dalam mengembangkan penjualan kereta di sana, terutamanya model-model pertengahan mewah. Rasanya dasar sebegini dijangka tidak dapat bertahan lama kerana tekanan dari negara luar China, dan lambat laun polisi rekabentuk dan hakcipta akan terpaksa digunapakai untuk menarik pelabur luar masuk ke pasaran China.

FAM Perlu Kembalikan Kemeriahan LIga Malaysia

Pada tahun 1989 Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) telah memperkenalkan satu liga yang dinamakan Liga Semi-pro. Ia lebih kearah liga professional.
Liga ini disertai oleh negeri negeri di dalam Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.FAM juga menjemput beberapa negara jiran seperti Singapura dan Brunei untuk sama sama memeriahkan liga tempatan ini.Pada era tersebut ramai pemain pemain dari negara luar datang untuk bermain di liga ini.
Nama nama seperti Alistair Edward,Abbas Saad,Repasi,Peter Nikerten,Adigun,Michael Vana merupakan nama nama pemain impot yang menjadi buah mulut peminat peminat bolasepak tanahair.Tidak ketinggalan juga pemain pemain ternama tempatan seperti Azizol Abu Hanifah,Dollah Salleh,Zainal Abidin,Azman Adnan dan ramai lagi yang kelibat mereka digeruni pihak lawan.
Pada masa itu kemeriahan liga bolasepak tempatan amat dikagumi oleh bukan sahaja rakyat tempatan tetapi seluruh dunia.Dari Eropah , Afrika, Timut Tengah hinggalah Asia serta Tenggara Asia liga ini seolah olah memanggil pemain pemain luar bermain di sini.
Hari ini,apakah kita dapat melihat dan merasai lagi bahang kemeriahan liga bolasepak di Malaysia?Kehadiran penonton di setiap stadium yang menyedihkan sehinggakan kutipan tiket tidak dapat menampung setiap amaun yang kena bayar pada setiap kali perlawanan diadakan.
Apakah ini yang ingin dilihat oleh FAM?Kalaupun mereka tahu keadaan ini,mereka hanya berdiam diri.Sikap mereka seperti melepaskan batuk di tangga.Dapat mengadakan liga sudah cukup seperti apa yang dilakukan oleh negara lain.Sedangkan mutu pertandingan amatlah memalukan dan keadaan ini menampakkan sikap tidak profeesional FAM.Walaupun badan ini diamanahkan untuk memajukan bolasepak tanahair serta meningkatkan mutu permainan tetapi semua ini hanya mimpi di siang hari. Bukan itu sahaja mutu pengadilan juga sering dipertikaikan oleh pemain pemain dan jurulatih.
Hampir 20 tahun FAM mengendalikan liga bolasepak di Malaysia, mereka masih tidak belajar dari kesilapan .Tidak mahu melihat perkembangan liga negara negara lain seperti Liga Singapura,Liga Jepun dan sebagainya.
Kesemua ahli ahli jawatankuasa pengurusan FAM dan juga Persatuan persatuan bolasepak negeri seolah olah terkunci mulut dan dibelenggu otak mereka dari memberikan pendapat dan pandangan mengenai mutu pengendalian liga ini.Mereka ini 'segan' dan 'takut' untuk bersuara dan membetulkan kepincangan pengendalian liga ini.
Kita tidak boleh menyalahkan sesiapa dalam kontek ini.Sememangnya tiada siapa yang mahu bersikap menentang pandangan dan arahan pihak 'atasan' dikhuatiri dianggap menderhaka,tetapi demi kemajuan dan pembangunan bolasepak Malaysia yang memalukan ini kita mesti berani berubah dan mengubah sindrom 'segan' dan 'takut' ini dan pihak 'atasan' haruslah bersikap positif dan bertindak proaktif demi kemajuan bolasepak di negara ini.
Apa yang di musykilkan oleh peminat -peminat bolasepak tempatan ialah kita sekarang berada di era professional.Tetapi pemikiran dan tindakan kita seperti konsevatif.Kita mengundur ke belakang sedangkan bolasepak telah lama menjadi suatu bentuk 'hiburan' rakyat seluruh dunia dan Malaysia khususnya sangat mengharapkan era kegemilangan ini dikembalikan dalam liga kita.
Beberapa tindakan drastik pihak FAM perlu dilaksanakan. Salah satunya ialah dengan mengembalikan semula kegemilangan Liga Malaysia walau dengan apa cara sekalipun.Sikap menghalang dan memberhentikan kemasukan pemain pemain impot menampakkan sikap tidak professional FAM.Walaupun apa alasan nya seperti memberi kesan negatif kepada pemain pemain tempatan,ini adalah satu pemikiran yang di bawah tahap professional.
Saya ingin memberi idea.FAM boleh menghadkan pengambilan pemain impot oleh setiap pasukan negeri kepada 3 orang sahaja.Mereka ini hendaklah di letakkan setiap seorang di bahagian tengah dan pertahanan kecuali posisi penjaga gol dan penyerang(striker).Alasannya ialah FAM tidak akan ketandusan penjaga gol dan striker dari kalangan pemain tempatan. FAM boleh mengenakan tindakan tatatertib dan denda kepada pasukan pasukan negeri yang melanggar peraturan ini.
Tindakan pengambilan pemain pemain impot adalah untuk memeriahkan kembali liga kita yang semakin hambar dan membaikpulih reputasi FAM selaku badan yang bertanggung jawab dalam memajukan bolasepak negara ini.
Peminat peminat mahu melihat aksi aksi hebat dari pemain impot disamping kelibat pemain pemain tempatan yang melonjak hasil dari sikap positif FAM.Apabila kemeriahan bolasepak kembali dalam liga Malaysia ini ,kutipan stadium akan meningkat,pihak pihak swasta bekeyakinan untuk menjadi penaja,pemain pemain akan terbela dan FAM sendiri akan kembali ber reputasi.Tidak akan ada lagi pasukan pasukan negeri yang hutangnya tertunggak dan menjadi cercaan orang ramai.Mereka mampu menyelesaikan hal hal mengenai pembayaran kerana hasil kutipan tiket yang tinggi dan mutu permainan yang hebat.
Saya berkeyakinan sekiranya kita mahu melihat liga bolasepak kita kembali seperti dahulu dan pasukan negeri tidak dihimpit masalah kewangan bertindak lah denagn bijak.salah satu caranya ialah tunjukkan sikap professional kita dan bertindaklah secara professional.Kalau masih dengan cara yang sama kembalilah ke era amatur.Tiada siapa yang mahu mencemuh dan tiada siapa yang mahu ambil tahu.Oleh itu FAM tepuk dada dan tanyalah minda .

Tuesday 16 February 2010

Kemarau-Cacatan Suhu Tinggi

Berikutan keadaan cuaca kini yang terlalu panas, suhu setinggi 38.3 darjah celsius yang dicatatkan di Alor Star Ahad lepas adalah yang kedua tertinggi pernah dicatatkan di negara ini setakat ini.
Suhu tertinggi yang pernah dicatat oleh Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca Malaysia ialah 40.1 darjah celsius pada 9 April 1998 di Chuping, Perlis. Kepanasan dengan suhu sekitar 37 darjah celsius dirasakan di kebanyakan bandar sepanjang dua minggu lepas berbanding purata suhu biasa di Malaysia antara 34 dan 35 darjah celsius.
Ketua Penolong Pengarah Pusat Ramalan Kaji Cuaca jabatan itu, Wong Teck Kiong berkata kawasan utara ialah yang paling teruk dilanda cuaca panas dengan purata suhu antara 36 dan 37.2 darjah celsius. "Ia ada kaitan dengan cuaca kering dan kebanyakan stesen kita mencatatkan jumlah hujan yang amat sedikit dalam minggu-minggu kebelakangan ini. Ini yang menyebabkan peningkatan suhu," katanya kepada Bernama di Petaling Jaya Rabu. Semalam, suhu di Singapura dan Bangkok, Thailand yang berjiran dengan Malaysia turut mencatat angka tinggi, iaitu 35 dan 33 darjah celsius masing-masing. "Suhu 38.3 itu sebenarnya sangat tinggi dan ia juga mungkin disebabkan ekuinoks yang dijadualkan berlaku pada 21 Mac," kata Wong.
Ekuinoks terjadi apabila matahari bergerak hampir kepada khatulistiwa dan memandangkan Malaysia berkedudukan hampir dengannya, ada kemungkinan suhu akan terus meningkat, kata beliau. "Dari 22 Feb sehingga hujung Mac 2005, cuaca panas dan kering dijangka berterusan di kebanyakan tempat di Malaysia, kecuali ribut petir yang berlaku sekali-sekala sebelah petang di kawasan tengah dan selatan Pantai Barat Semenanjung dan barat Sarawak. Ribut petir petang hari juga dijangka berlaku selepas monsun Timur Laut berakhir pada bulan Mac dan musim antara monsun itu boleh menyebabkan cuaca hujan di Pantai Barat Semenanjung," kata Wong.

Monday 15 February 2010

Krisis Ekonomi Beri Kesan Kepada Kesihatan Mental Masyarakat


PAKAR Psikologi menjangkakan krisis ekonomi yang mendorong kepada pembuangan kerja dan pengangguran seperti yang berlaku kebelakangan ini bakal meningkatkan lagi risiko penyakit
kemurungan di kalangan masyarakat iaitu antara cabang masalah kesihatan mental. Jangkaan berkenaan berpandukan kepada corak pertambahan masalah kemurungan ketika negara dilanda krisis ekonomi sekitar 1990-an, apabila masalah kemurungan atau tekanan dengan ciri kemurungan meningkat antara 10 hingga 20 peratus. Justeru, persediaan awal perlu dilakukan bagi menyedarkan masyarakat mengenai kemurungan termasuk petanda penyakit dan kepentingan mendapatkan rawatan.
Presiden Persekutuan Psikiatri dan Kesihatan Mental ASEAN (AFPMH), Prof Dr Mohamad Hussain Habil, berkata kemurungan yang tidak dirawat menyebabkan pesakit menderita sendirian, hilang keupayaan untuk hidup serta mendorong rasa untuk membunuh diri sebagai langkah keluar daripada masalah yang membelenggu.
“Malangnya tidak semua pesakit tahu mengenai penyakit dihadapi dan akhirnya gagal mendapatkan rawatan sewajarnya kerana tidak berjumpa pakar psikiatri. Hakikatnya dianggarkan 10 hingga 15 peratus pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik biasa sebenarnya mengalami kemurungan.
Memandangkan doktor berkenaan gagal mengenal pasti penyakit sebenar, mereka tidak mendapat rawatan sempurna. Kebanyakan hanya datang berjumpa pakar psikiatri apabila keadaan mereka sudah teruk,” katanya.
Beliau berkata, rawatan yang diberikan oleh doktor bukan pakar hanya boleh merawat gejala secara sementara seperti sakit badan atau sakit kepala yang lazim berlaku seiring dengan masalah kemurungan. Malah ia juga boleh menyebabkan pesakit ketagih kepada ubat seperti ubat tidur. Lebih malang, sesetengahnya sanggup mendapatkan rawatan bomoh apabila masih mengalami kemurungan.
“Stigma juga menghalang pesakit mendapat rawatan sempurna. Ramai menganggap seseorang itu gila kalau berjumpa pakar psikiatri walaupun sebenarnya banyak masalah mental yang tidak ada kaitan dengan gila.
Tidak kurang juga yang menganggap kemurungan sebagai masalah biasa. “Ada perbezaan antara kemurungan dengan kesedihan. Kemurungan menjadi satu penyakit apabila kesedihan yang dialami berpanjangan sehingga lebih dua minggu. Gejala lebih teruk apabila ada perasaan ingin membunuh diri. Kedua, masalah gangguan hidup seperti tidak boleh bekerja, tidak boleh melakukan aktiviti keluarga seperti menjaga anak atau memasak dan ketiga, menyebabkan kesengsaraan sehingga membabitkan anak-anak dan keluarga,” katanya.
Kajian The Malaysian Burden of Disease and Injury pada 2000, melaporkan kemurungan sebagai penyebab kedua utama ketidakupayaan di kalangan wanita Malaysia dengan kira-kira 12.7 peratus terjejas dan pada tempat kedua dalam segmen lelaki yang mana 7.2 peratus hidup dalam keadaan tidak berupaya disebabkan penyakit itu. Menjelang 2020, kemurungan menjadi punca kedua kehilangan upaya, pekerjaan dan pembelajaran selepas penyakit jantung, diikuti dengan kemalangan jalan raya di tempat ketiga.
Dr Hussain ditemui pada bengkel media bertema, Hari Kesakitan dan Kemurungan Malaysia Pertama anjuran Eli Lily (M) Sdn Bhd bersama AFPMH dan Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA). Bengkel bertujuan menjelaskan kesan kemurungan di samping membincangkan kepentingan diagnosis awal dan betul itu turut dihadiri Presiden MPA, Dr Yen Teck Hoe dan tiga pakar psikologi Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Ting Joe Hang, Dr Nor Zuraida Zainal dan Dr Jesjeet Singh Gill.
Dr Yen berkata, kemurungan disebabkan ketidakseimbangan dua bahan kimia dalam otak dan badan iaitu serotonin dan noradrenalin. Ia boleh berlaku kepada sesiapa saja tanpa mengira usia dan jantina, tetapi dengan petanda berbeza. Selain akibat tekanan seperti kehilangan kerja dan masalah kewangan, kemurungan juga boleh diwarisi daripada keturunan.
“Kemurungan tidak mengenal sesiapa, malah nama besar seperti Abraham Lincoln, Winston Churchill, Princess Diana, Brooke Shields dan Jim Carrey pernah mengalaminya. Brooke Shields misalnya, berjaya pulih daripada kemurungan selepas melahirkan bayinya. Ini menunjukkan tiada diskriminasi akibat kemurungan. Antara petanda yang perlu diperhatikan seperti hilang minat terhadap aktiviti yang sebelum ini menyeronokkan, sukar tidur, mudah marah, hilang tumpuan, menjadi lembab dan hilang atau pertambahan selera makan,” katanya.
Kajian juga menunjukkan kemurungan lebih kerap terjadi di kalangan wanita berbanding lelaki dengan nisbah 2:1. Antara puncanya, perubahan tahap hormon ketika pusingan haid, kehamilan, selepas bersalin dan menopaus.
Wanita menunjukkan kemurungan dengan gejala seperti putus asa, manakala lelaki pula cenderung menerusi kemarahan dan panas baran.
Prof Dr Nor Zuraida Zainal, berkata ada hubung kait yang tinggi antara kemurungan dengan penyakit kronik seperti barah, jantung, strok dan parkinson. Penyakit kronik menyebabkan jiwa tertekan dan menjejaskan psikologi pesakit dan menyebabkan kemurungan.
“Kesakitan menyebabkan kemurungan dan kemurungan juga menyebabkan kesakitan. Kemurungan boleh memburukkan lagi penyakit dan menjejaskan fizikal yang mengganggu keberkesanan rawatan penyakit kronik. Pesakit dengan kemurungan lazimnya menunjukkan tanda seperti kehilangan atau pertambahan berat badan, lesu, insomnia atau sukar tidur. Mereka yang mengalami sakit pada badan seperti sakit pinggang atau belakang juga mungkin adalah petanda awal kemurungan. Kira-kira 50 peratus kemurungan dikenal pasti dengan petanda ini,” katanya.

Gejala buang bayi, petanda masyarakat makin sakit.


Kejadian membuang bayi bukan merupakan satu perkara yang baru. Gejala tersebut telah dikesan lama dahulu dan pernah menjadi heboh beberapa tahun yang lalu. Kini gejala buang bayi diperkatakan semula berikutan semakin ramai bayi yang ditemui sama ada dalam keadaan hidup atau mati di merata tempat.
Kalau sebelum ini, kita dikejutkan dengan penemuan bayi di dalam tong sampah, longkang, pintu pagar masjid, bawah pokok, kaki lima, tandas dan depan rumah orang. Tetapi kini cara membuang bayi jauh lebih ekstrem dan tidak masuk dek akal.
Dalam kejadian yang terbaru, seorang bayi telah ditemui mati selepas dibuang daripada atas sebuah flat. Seorang bayi lagi ditinggalkan dalam beg plastik yang diikat rapat. Lebih menyayatkan hati lagi apabila seorang pelajar melahirkan anak di sekolah dan memasukkan bayi yang baru lahir itu ke dalam beg sekolahnya.Bayi-bayi itu yang dibuang dan sesetengahnya dibiarkan mati hasil daripada keterlanjuran yang dilakukan oleh ibu mereka yang kebanyakannya masih muda remaja. Bayi yang dilahirkan itu hasil daripada perhubungan seks yang dilakukan secara haram dan pergaulan bebas yang sudah menjadi trend bagi masyarakat kita.
Gejala buang adalah bukti yang paling nyata bahawa masyarakat kita sedang dilanda oleh masalah keruntuhan moral yang serius. Kebejatan sosial yang sedang berlaku itu menandakan bahawa masyarakat kita sedang sakit.Sekaligus menunjukkan betapa proses pembangunan yang dilaksanakan dalam negara kita berada pada kedudukan yang tidak seimbang.
Terdapat sesuatu yang tidak kena pada program pembangunan sosial negara. Begitu juga dengan sistem pendidikan yang telah gagal membendung pelbagai gejala dan kegiatan tidak sihat di kalangan pelajar-pelajar sekolah.Hasil kajian seorang pensyarah di UKM yang mendapati hampir kesemua responden pelajar perempuan yang dikajinya di sekolah menengah di negeri Selangor pernah melakukan hubungan seks adalah asas yang paling kuat untuk menunjukkan kepincangan yang berlaku pada sistem pendidikan dan pembangunan sosial negara.
Ini belum lagi termasuk gejala-gejala lain seperti penyebaran ajaran Black Metal, Gothic, Punk, budaya Money Boy, Bohsia, Mat Rempit, Budak Makan Sampah, Grrr… dan sebagainya.Sesungguhnya apa yang sedang berlaku kepada golongan remaja dan pelajar sekolah seharusnya memberikan kesedaran kepada para pimpinan negara kita untuk memberikan perhatian yang serius bagi menangani permasalahan yang sedang berlaku itu.
Berdasarkan kepada statistik yang dikemukakan oleh pihak berkuasa didapati bahawa gejala pembuangan bayi telah mencatatkan peningkatan berbanding tahun-tahun sebelum ini.Pada tahun 2006, sebanyak 83 kes telah dicatatkan di seluruh negara berbanding 65 kes pada 2000. Sepanjang tempoh 2000 hingga 2006, sejumlah 580 pembuangan bayi telah dicatatkan dengan 48 daripadanya masih merupakan janin. Apa yang lebih membimbangkan lagi ialah pembuangan bayi turut menular di institusi pengajian tinggi (IPT).Walaupun berpendidikan tinggi tetapi demi untuk menutup malu dan melindungi perbuatan songsang mereka sanggup membuang dan membunuh anaknya sendiri.
Ini membuktikan bahawa manusia tidak kira apa peringkat dan kedudukan boleh melakukan perkara yang di luar dugaan bila mereka berada pada keadaan yang tertekan.Mereka sanggup menjadi pembunuh dan pendera apabila tidak menemui jalan keluar terhadap masalah yang dihadapinya.Untuk menangani masalah pembuangan bayi, kerajaan tidak mempunyai pilihan lain kecuali memperkukuhkan institusi keluarga sebagai elemen penting dalam proses pembangunan sosial.
Bagi mencapai tujuan itu, pendidikan agama harus diberikan keutamaan dengan memberikan galakkan dan sokongan untuk menghidupkan sekolah agama rakyat.Tidak gunanya kita mempromosikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam kalau pegangan agama dan akidah umat Islam berada di ambang kehancuran. Akidah merupakan asas kekuatan kepada umat Islam. Jadi, usaha-usaha perlu dirangka untuk memantapkan akidah orang–orang Islam melalui pelbagai program yang bercorak keagamaan bukannya hiburan yang telah mendominasi kehidupan rakyat negara ini.
Bagi memenuhi hasrat tersebut, masjid, surau, madrasah dan institusi keagamaan yang lain perlu dihidupkan semula. Membiarkan masjid dan surau sepi tanpa sebarang program yang berbentuk keilmuan dan bercorak kemasyarakatan hanya akan menyebabkan golongan remaja berpaling kepada pusat-pusat hiburan untuk memenuhi keperluan jiwa serta rohani mereka yang kosong.
Golongan remaja dan pelajar tidak seharusnya dikorbankan demi untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju mengikut acuan barat. Kemajuan tidak seharusnya diukur berdasarkan kepesatan pembangunan, berapa banyak bangunan tinggi telah dibina, pembukaan kawasan perumahan yang baru dan bilangan graduan yang berjaya dikeluarkan oleh IPT.Ukuran kepada kemajuan perlu berdasarkan kepada indikator etika dan nilai ketamadunanan yang telah dicapai oleh rakyat sesebuah negara seperti peningkatan taraf sosial yang meliputi aspek-aspek yang berkaitan dengan moral, peratusan celik ilmu yang tinggi dan gaya hidup yang sihat serta seimbang di antara jasamani serta rohani.
Pembangunan yang tidak mengambil kira aspek-aspek ini pada hakikatnya tidak boleh dianggap sebagai kemajuan tetapi adalah satu kemunduran yang menyebabkan masyarakat hidup dalam keadaan yang tertekan dengan pelbagai kenaikan kos hidup yang tidak terkawal.Sama ada disedari atau pun tidak gejala buang bayi mempunyai hubungan yang rapat dengan penyakit yang sedang dihidapi oleh masyarakat kita.
Penyakit-penyakit sosial ini ini ada kaitan pula dengan dasar yang dilaksanakan dalam sebuah negara.Kalau sekali pun dasar itu baik tetapi perlaksanaannya bermasalah dan penuh dengan penyelewengan, penyalahgunaan, kepincangan, rasuah serta beraneka kebobrokan yang lain maka dasar yang yang cantik akhirnya akan meninggalkan kesan yang hodoh sekali. Dan kesan-kesan negatif itu telah menjelma dalam kehidupan kita dalam berbagai-bagai kebejatan sosial yang begitu hodoh dan buruk sifatnya.
Salah satunya ialah gejala buang bayi yang menunjukkan bahawa masyarakat kita kian hilang peri kemanusiaan dan nilai ketamadunannya sehingga mereka tidak lagi merasa sedih dengan apa sedang melanda itu.Sebaliknya gejala buang bayi dilihat sebagai suatu fenomena yang biasa dan harga yang perlu dibayar untuk mencapai taraf negara maju serta masyarakat yang up to date. Orientasi pemikiran sebegini perlu diperbetulkan. Yang boleh membetulkannya ialah pihak yang diberikan kuasa dan mandat untuk mengendalikan hala tuju serta perjalanan negara ini.
Pilihan dibuat oleh masyarakat dan kita sebagai anggota masyarakat harus merasa bertanggungjawab terhadap apa yang sedang terjadi dewasa ini.

Kes Buang Bayi .

Pembuangan bayi telah menjadi satu barah dalam kehidupan remaja yang terlanjur melakukan perbuatan zina.Oleh kerana tiada berkepentingan untuk bertanggungjawab atas perbuatan tersebut,anak yang dilahirkan di buang di merata tempat.Apa yang paling menyedihkan ialah bayi bayi tersebut ada yang di buang ke dalam tong sampah.
Di manakah nilai kemanusiaan .Di manakah ajaran agama sehingga perbuatan maksiat menjadi cara kehidupan remaja ini.Apakah yang perlu dilakukan untuk membenteras perbuatan salah laku seks seterusnya menjurus kepada kes kes pembuangan bayi.
Pihak pihak berwajib seperti Jabatan Agama ,Polis,Jabatan Kebajikan Masyarakat,Kementerian Belia dan Sukan serta Ibubapa dan Guru perlu mengembeling tenaga untuk membenteras gejala remaja seks bebas.Hukuman untuk pesalah seks bebas dan pembuangan bayi perlu di kemaskini supaya hukuman tersebut akan menjadi pengajaran berguna sekaligus mengurangkan kadar jenayah tersebut.
Kes buang bayi perlu diangkat menjadi isu besar yang membawa kepada hukuman setimpal kepada pesalahnya. Tidak ada kalam yang sesuai untuk kita gambarkan kekejaman yang dilakukan itu.Ia layak disamakan dengan kes bunuh yang lain. Maka, pesalah yang terbukti terlibat perlu dibawa ke tali gantung. Ini adalah pendapat yang memerlukan perincian mendalam ke arah memberi kesedaran kepada masyarakat.
Saya bersetuju dengan pendapat Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan agar bapa kepada bayi malang itu juga wajib diseret ke muka pengadilan dan menerima hukuman yang sama. Hukuman maksimum 20 tahun penjara tidak memberi kesan kepada ‘pembunuh bayi’ ini. Hukuman itu wajar dikaji tetapi biarlah ia amat setimpal dengan tahap perlakuan jenayah itu.Bayi yang dilahirkan sempurna sifatnya layak diiktiraf sebagai manusia normal yang mendapat perlindungan undang-undang seperti manusia lain. Cuma seorang bayi tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk mempertahankan dirinya baik dalam bentuk tenaga ataupun tutur kata. Membuang bayi yang selamat dilahirkan dalam keadaan normal adalah satu perbuatan membunuh manusia.
Kalau kesalahan membunuh berakhir di tali gantung, tidak ada bezanya dengan kesalahan membuang bayi yang membawa kepada kematian kepada bayi itu.Hukuman penjara boleh dipraktikkan jika bayi ditemui dalam keadaan masih bernyawa.
Tetapi cadangan untuk mengheret kedua-dua manusia kejam ke muka pengadilan amat tepat. Punca kepada perlakuan buang bayi bukannya bermula di pihak wanita sahaja tetapi jelas punca angkara tidak berperikemanusiaan itu datang daripada kedua-dua bapa dan ibu.Dalam hal ini, peranan Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai menteri di kementerian yang dianggap memperjuangkan martabat wanita diperlukan. Kajian perlu disegerakan akan pesalah buang bayi dihukum seperti seorang pembunuh.Masyarakat harus melihat gejala buang bayi ini sebagai isu sejagat yang amat terkutuk di bumi Allah s.w.t ini.Perlakuan maksiat harus diangkat menjadi agenda utama yang segera untuk ditangani.
Jabatan Agama Islam Negeri dengan kerjasama seluruh penguat kuasa undang-undang negara perlu meningkatkan keazaman untuk membanteras gejala tidak bermoral itu.Kes yang dilaporkan di akhbar Utusan Malaysia pada Selasa lalu adalah salah satu kes yang dapat dikesan oleh masyarakat. Tetapi dalam masa yang sama ada banyak lagi kes bayi malang yang ‘dibunuh’ dan dilenyapkan terus dari bumi ini.Kita bersetuju agar semua pihak bertanggungjawab dan mengambil bahagian menangani masalah ini.Usaha membanteras gejala sosial pula seakan lebih berkesan jika ia diketuai oleh pihak pendukung undang-undang sendiri.
Ahli masyarakat boleh dilibatkan dengan cara menjana idea dan saranan tentang bagaimana kaedah untuk memudahkan pihak berkuasa untuk bertindak.Jika respons sudah diberikan oleh pihak polis dalam kes buang bayi ini, pihak-pihak lain hanya perlu meneruskan sokongan untuk melihat satu cara penyelesaian yang lebih pantas.

CRIME FIGHTING: Identify root causes first

THE high crime rate and the culture of violence point to an urgent need to address the country's social capital. The letter, "Tackle nation's social ills head-on" (NST, Dec 4) from Tan Sri Lee Lam Thye, vice-chairman of the Malaysian Crime Prevention Foundation, calls for a review of our social policy to re-evaluate efforts by the government to create a stable, healthy and harmonious society based on a strong moral foundation.
Tackling the nation's social ills, especially the crime rate, head-on would also mean addressing the root causes of crime. Crime is primarily the outcome of multiple adverse social, economic, cultural, educational and family conditions that influence the mindset and activities of an individual.There is a direct cause-and- effect relationship between poverty and crime. Deprived and economically impoverished neighbourhoods breed criminal minds. The theft is committed initially out of survival instincts but later, the greed and desire for material gain leads to property crimes such as robberies, burglaries and auto thefts.In addition to lack of financial resources, poverty manifests itself in poor parental supervision, lack of educational opportunities, lack of meaningful employment options, poor housing and lack of hope. Failure in school and an unstable job situation can combine to push an individual into involvement in crime. Because of their poor educational background, their employment histories consist of mostly low-wage jobs with frequent periods of unemployment, which is another condition conducive to the nurturing of criminals.
Alcohol and substance abuse are often associated with criminal behaviour. Many offenders are under the influence of drugs or alcohol when offences are committed. Both drugs and alcohol impair judgment and reduce inhibitions, giving a person greater courage to commit a crime. Substance abuse and alcohol triggers anti-social and criminal behaviour among some people.
The presence of many illegal immigrants is another factor that needs to be addressed by the government. Their unwarranted presence is a threat to the security and social stability of our country. These illegal immigrants have been the source of many crimes such as house break-ins, snatch thefts, robberies and murders. Before we start looking for a solution to crime that actually works, we need to dig for the root causes of crime. Only then can we find solutions that deal directly with the source of the problem, as opposed to limiting ourselves to dealing with the symptoms through punitive measures. Punishment deals with the symptoms of crime, whereas prevention deals with the root causes.

MASYARAKAT MALAYSIA : DI MANA SIVIKNYA?


Posted by Bayan under Artikel Label: , ,
Jangan! Jangan! Jangan! Dilarang! Dilarang! Dilarang! Sana-sini, di mana-mana jua tempat di Malaysia terdapat pelbagai ‘jangan’ dan larangan tentang pelbagai perkara. Jangan Merokok, Jangan Membuang Sampah Merata-rata, Jangan Meludah, Dilarang Memijak Rumput, Dilarang Masuk, Dilarang Berkelakuan Sumbang, Dilarang Bercakap dan sebagainya. Kita juga sering diingatkan dengan simbol-simbol larangan tertentu di mana-mana jua. Untuk apakah semua ini?.
Semua kata-kata dan simbol ‘larangan’ dan ‘jangan’ yang ada disekeliling kita adalah untuk mengingatkan kita yang sentiasa lupa dan leka, dan kadangkala buat-buat lupa dan buat-buat tidak nampak. Lupa dan leka bukan kerana hilang ingatan. tidak nampak pula bukan kerana cacat penglihatan. Itu semua berpunca dari suatu keadaan yang dinamakan ‘tiada atau kurang kesedaran SIVIK’.
Kamus Dewan edisi ketiga menginterpretasikan sivik sebagai ilmu tatarakyat dan hak serta perasaan tanggungjawab seseorang terhadap masyarakat. Ilmu tatarakyat pula dihuraikan sebagai ilmu berkenaan bagaimana seseorang hidup dalam masyarakatnya. Pendek kata, sivik yang sinonim dengan perkataan ‘kesedaran’ membawa kita kepada suatu aspek kesedaran mental dan fizikal untuk hidup bermasyarakat dengan terkandungnya nilai-nilai tanggungjawab, hormat-menghormati, amanah, ikhlas, beretika, bersatu padu dan sebagainya. Sampah dibuang merata-rata. Masalah pembuangan sisa pepejal domestik juga sering mendapat perhatian pelbagai pihak. Kerana tiada kesedaran sivik, sampah dibuang sesuka hati di kawasan semak-samun, tepi jalan raya (mungkin dicampak melalui kenderaan), premis terbengkalai, rumah kosong dan kawasan terpencil yang jauh daripada pandangan orang ramai. Malah yang lebih menyedihkan, segelintir masyarakat sewenang-wenangnya membuang sampah di dalam sungai dan longkang sehingga menyebabkan berlakunya banjir kilat dan pencemaran air yang serius. Mungkin ini disebabkan oleh ketiadaan tong sampah yang berdekatan atau mungkin juga masyarakat tidak didedahkan dengan cara-cara yang baik untuk membuang sampah. Kesan paling nyata, bungkusan sampah yang mengandungi pelbagai jenis sisa makanan akan menjadi tempat pembiakan paling ideal bagi nyamuk aedes.
Menurut Pengarah Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Ramlee Rahmat sebanyak RM2.6 juta kompaun dikutip daripada individu dan premis yang didapati membiak nyamuk aedes di seluruh negara sejak awal tahun ini. Jumlah kompaun yang tinggi itu adalah sejajar dengan peningkatan bilangan mereka yang disyaki demam denggi iaitu 35,402 orang dan kira-kira 28 peratus atau 10,040 orang daripadanya disahkan positif. Sehingga kini, 72 orang meninggal dunia akibat demam denggi termasuk dua kematian melibatkan seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun di Sabah dan seorang wanita berumur 53 tahun di Melaka (Utusan Malaysia, 20 Disember 2006). Mungkin peningkatan jumlah ini berkaitan dengan kejadian banjir yang berlaku di beberapa negeri di Malaysia. Ini kerana kejadian banjir sering memberi kesan bukan sahaja kemusnahan harta benda tetapi juga penyebaran pelbagai jenis penyakit seperti denggi, kepialu, taun dan pelbagai penyakit kulit yang lain.Menurut beliau lagi, kawasan pentadbiran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) mencatatkan kutipan kompaun yang tinggi berbanding negeri-negeri lain. Adakah kawasan-kawasan yang tercatat di atas mengalami banjir yang besar tahun ini? Jika ya, kita terima alasan bahawa banjir menjadi punca nyamuk aedes cepat membiak. Jika tidak, mengapa kawasan tersebut mencatat jumlah kompaun tertinggi? Jawapannya sudah pasti kerana tiada kesedaran sivik di kalangan masyarakat lantas membuang sampah secara tidak betul. Itu baru kes demam denggi. Bagaimana pula dengan kes pencemaran alam sekitar yang melibatkan pembuangan sisa toksid dan pelepasan asap yang melampau dari kenderaan dan kilang-kilang? Kekurangan sivik juga sering dikaitkan dengan kemusnahan harta benda awam seperti lif, telefon awam, tandas awam, tempat menunggu bas, alatan permainan di taman permainan kanak-kanak dan banyak lagi. Memusnahkan harta benda awam atau lebih tepat, harta kerajaan (kerana kerajaan yang menghabiskan wang menyediakan kemudahan ini untuk rakyat), berlaku di mana-mana jua. Tidak kira sama ada di kampung atau di bandar. Perbuatan vandalisme seperti ini bukan sahaja merugikan wang rakyat malah boleh melibatkan nyawa. Wanita mengandung, warga tua dan orang kurang upaya adalah golongan yang paling perit menerima kesan vandalisme seperti kerosakan lif dan tempat menunggu bas.
Penggunaan telefon bimbit yang meluas di Malaysia mungkin menjadi penyebab meningkatnya kes kerosakan telefon awam. Perangkaan terkini yang diperolehi dari Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (MCMC) menunjukkan terdapat 21.5 juta pengguna telefon bimbit di Malaysia (Bernama, 1 Disember 2006). Ini tidak bermakna telefon awam yang disediakan oleh kerajaan tidak digunakan sepenuhnya. Masih ada golongan tertentu dan situasi tertentu yang meletak telefon awam sebagai pilihan kedua jika berlaku masalah pada telefon bimbit. kemusnahan telefon awam memungkinkan pelbagai insiden yang tidak diingini pada waktu-waktu kecemasan.
Pembangunan kawasan perumahan di Malaysia memperlihatkan perkembangan yang memberansangkan. Projek-projek perumahan yang diluluskan oleh kerajaan dan Pihak Berkuasa Tempatan mensyaratkan setiap kawasan perumahan harus memiliki taman permainan atau taman rekreasi untuk kanak-kanak dan keluarga bersantai. Apa yang berlaku, taman permainan kanak-kanak menjadi tempat mat-mat gian dan pasangan muda-mudi melampiaskan nafsu masing-masing. Kadangkala, terdapat juga orang dewasa yang memanfaatkan sepenuhnya alatan permainan yang disediakan khas untuk kanak-kanak. Kita bukan sahaja ditayangkan dengan pemandangan-pemandangan menjijikkan tingkahlaku segelintir individu tersebut (penagih dadah dan pasangan bercinta), malah alatan permainan juga rosak dan hancur.
“Malaysia terlalu kotor dan hodoh, kami tidak akan mencadangkan negara yang selekeh ini kepada kawan-kawan kami…’’ dan “tandas awam terlalu kotor, sentiasa basah, berbau, tiada tisu dan sabun”. (dipetik daripada sebuah laman web tempatan) Inilah pendapat sekumpulan pelancong yang datang ke Malaysia baru-baru ini tentang tandas awam di Malaysia. Isu tandas kotor telah lama menjadi bahan perbincangan sehingga diadakan Ekspo dan Forum Kebersihan Tandas Kebangsaan 2006 di Sunway Lagoon Resort Hotel, Subang Jaya pada bulan Ogos tahun lalu. Beberapa pendekatan juga telah di senaraikan sebagai garis panduan untuk pihak-pihak yang terlibat dan masyarakat dalam usaha memelihara dan memartabatkan kebersihan tandas di negara ini. Apa yang berlaku, sehingga kini tandas awam tetap menjadi bahan ‘kutukan’ pelancong dari luar. Banyak perkara dalam kehidupan seharian kita memerlukan penerapan dan penghayatan kesedaran sivik. Keluar dari rumah untuk ke tempat kerja, jika berkenderaan sendiri mantapkanlah kesedaran sivik dengan memakai tali pinggang atau topi keledar. Patuhi tanda-tanda isyarat yang telah ditetapkan. Gunakan bahasa dan isyarat yang sopan kepada pengguna jalan yang lain. Kawal kemarahan dan banyakkan bersabar. Bagi yang berkenderaan awam seperti bas, teksi, komuter, atau apa sahaja jenis kenderaan yang memerlukan anda berkongsi dengan orang lain, juga mementingkan kesedaran sivik. Namun, peristiwa yang biasa berlaku adalah warga tua, orang kurang upaya, wanita mengandung, dan kanak-kanak dibiarkan berdiri sepanjang perjalanan. Berebut-rebut semasa menaiki atau turun daripada kenderaan. Sampah juga dibuang sewenang-wenangnya. Walaupun perkara-perkara sebegini dianggap ‘kecil’ dan remeh, ia tetap memberi kesan terutamanya kepada persekitaran.
Pemandangan ‘sampah’ menghiasi mana-mana jua tempat di Malaysia dan juga pemandangan ‘sampah’ yang menghiasi mentaliti dan tabiat segelintir rakyat Malaysia. Perkara-perkara kecil lain yang sering dipandang remeh oleh rakyat Malaysia termasuklah melintas di landasan keretapi, merokok tanpa menghiraukan orang sekeliling, tidak memandang kiri-kanan sewaktu melintas sehinggalah kepada perkara-perkara yang melibatkan jenayah besar seperti buli, ugut, ragut, melepak, lumba haram, mencuri, rasuah, dadah dan sebagainya.
Kesan-kesan perlakuan yang tiada kesedaran sivik sebegini bukan sahaja menyebabkan masyarakat sekeliling tidak selesa malah jika sikap tidak bermoral ini diteruskan kerajaan akan kerugian berjuta ringgit semata-mata mahu memperbaiki kemudahan yang telah rosak ataupun mengadakan kempen-kempen untuk menyedarkan masyarakat tentang banyak perkara. Jenayah besar yang melibatkan nyawa manusia juga boleh berlaku jika aspek sivik tidak diambil kira dalam kehidupan seharian.
Tidak kira sekecil atau sebesar manapun perkara yang dilakukan bertitik tolak daripada kesedaran sivik dan harus direnungi oleh semua lapisan masyarakat daripada kanak-kanak hinggalah kepada warga tua. Kerajaan juga pernah melancarkan kempen ‘Kesedaran Sivik Bermula dari Rumah”. Ini bermakna bagaimana kita menghargai harta peribadi dan bagaimana kita, ‘berkelakuan’ terhadap apa yang kita sayangi dan miliki, begitulah juga kita harus meletak nilai yang positif terhadap apa sahaja di sekeliling kita sebagai perkara yang perlu dipelihara dan disayangi. Seperti bidalan lama, ‘tengadah membilang layas, menangkup membilang lantai’ iaitu berfikir semasak-masaknya sebelum melakukan sesuatu perkara. Jangan jadikan kempen dan isu sebegini sebagai ‘fenomena bermusim’. Apa yang ditafsirkan sebagai fenomena bermusim ialah apabila sesuatu isu yang berbeza diperkatakan dan ditangani pada masa yang berbeza. Sebagai contoh, isu merokok diperkatakan apabila ramai orang memperkatakannya sehingga wujudnya Kempen Tak Nak. Begitu juga dengan kempen Kitar Semula dan Kempen Budi Bahasa Budaya Kita yang dicanangkan apabila wujud peryataan oleh pelancong asing bahawa rakyat Malaysia pengotor dan kurang ajar. Anti rasuah, anti dadah dan anti jenayah hanya diberi perhatian yang serius apabila wujud peristiwa-peristiwa yang menggemparkan.
Selain itu, isu banjir, keselamatan jalan raya, kebocoran soalan peperiksaan, jenayah ragut, mat rempit dan sebagainya hanya sibuk dibincangkan apabila ada kes-kes yang dilaporkan sedangkan isu-isu tersebut memang berlaku sepanjang masa. Apa yang jelas, masyarakat hanya mengamalkan nilai sivik apabila kempen mengenainya dimulakan oleh kerajaan. Apabila kempen tersebut tidak heboh diperkatakan, tabiat lama dimulakan kembali. Jangan sampai ‘sudah terhantuk baru tengadah’.

Stress

Stress at work is a relatively new phenomenon of modern lifestyles. The nature of work has gone through drastic changes over the last century and it is still changing at whirlwind speed. They have touched almost all professions, starting from an artist to a surgeon, or a commercial pilot to a sales executive. With change comes stress, inevitably. Professional stress or job stress poses a threat to physical health. Work related stress in the life of organized workers, consequently, affects the health of organizations.

What`s It?

Job stress is a chronic disease caused by conditions in the workplace that negatively affect an individual`s performance and/or overall well-being of his body and mind. One or more of a host of physical and mental illnesses manifests job stress. In some cases, job stress can be disabling. In chronic cases a psychiatric consultation is usually required to validate the reason and degree of work related stress.

Symptoms

The signs of job stress vary from person to person, depending on the particular situation, how long the individual has been subjected to the stressors, and the intensity of the stress itself.
Typical symptoms of job stress can be:

• Insomnia
• Loss of mental concentration,
• Anxiety, stress
• Absenteeism
• Depression,
• Substance abuse,
• Extreme anger and frustration,
• Family conflict
• Physical illnesses such as heart disease, migraine, headaches, stomach problems, and back problems.

Following are some of the long-term tips to survive stress:
•Even if we feel secured in a habituated life, the truth remains that changing with the times makes one`s position more secure. In today`s business climate, you must continually be prepared for changes to avoid stress and survive in the competitive world.
• Find and protect whatever time you get to refresh, re-energize and re-motivate yourself. Spend quality time with your family. This can be an excellent source of emotional and moral support.
• Avoid giving in to alcohol, smoking and other substance abuses while under constant stress.
• Develop positive attitudes towards stressful situations in life. Give up negative mental traits such as fear, anger and revengeful attitudes, which actually germinate stress. Try to revert to holistic relaxation and personal growth techniques such as meditation, breathing and exercises, to remodel your lifestyles.
• In case of chronic stress consult a health professional.
• Reduce workplace stress by celebrating your`s or your colleagues` accomplishments.
•Adapting to demands of stress also means changing your personality. Improve your line of communication, efficiency and learn from other`s experiences.
•Don`t be complacent. Be prepared for any change physically, emotionally and financially.

But, when you are under stress at work, some simple practices can help:
•Sit straight and comfortably on your seat, and try breathing exercises. It will relax your nerves and muscles.
• Relax and count backwards (20, 19, 18, 17, 16, 15….)
•Try creative visualization
• Ensure that you are following a healthy lifestyle:
1. Get adequate sleep and rest to maintain your energy levels
2. Ensure that you are eating a healthy, balanced diet—bad diet can make you ill or feel bad. Limit your caffeine and alcohol intake
3. Try to recognize your spiritual needs that may have been buried under the mires of worldly pursuits
• Develop alternative activities such as a relaxing hobby to take your mind off problems.










Hak Suami Dan Isteri

Umum mengetahui bahawa antara kewajipan isteri ialah taat kepada suami. Ini diterangkan secara terperinci dalam al-Quran dan al-Hadis, kemudian dikupas dan diolah oleh ulama. Antara nas al-Quran yang berkaitan dengan kewajipan isteri terhadap suami atau hak suami ke atas isteri ialah firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
1. “…Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana.”
(Al-Baqarah 2: 228)
2. “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang -orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolongan-Nya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”
(An-Nisa’ 4: 34)



Tidak bermakna suami harus mengeluarkan apa saja perintah dan isteri wajib taat sepanjang masa, setiap ketika tanpa membantah. Dalam ayat di atas (al-Baqarah 2: 228) Allah menyatakan dengan jelas (Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya) atau istilah asal yang digunakan di dalam al-Quran “al-ma’ruf”. Dalam tafsirnya, az-Zamakhsyari berkata al-ma’ruf bermaksud yang tidak dilarang oleh syarak dan juga kebiasaan manusia. Maka suami isteri tidak harus membebankan pasangannya perkara yang tidak ada kena-mengena dengan haknya dan tidak boleh berkasar ke atas satu sama lain. Setiap pihak mesti menunaikan kewajipannya dengan cara yang sebaik-baiknya. Al-Qurtubi pula menaqalkan kata-kata Ibn Abbas: Hak isteri ke atas suami adalah persahabatan serta pergaulan yang baik sebagaimana hak suami ke atas isteri adalah mentaati apa yang dimintanya.
Justeru, hak suami ke atas isteri dibatasi dengan sempadan makruf. Jika suami meminta atau memerintahkan isteri agar melakukan sesuatu yang haram maka tidak wajib ke atas isteri mentaatinya. Begitu juga jika suami menghalang isteri melakukan perkara yang difardukan Allah, maka isteri tidak boleh patuh kepada larangan tersebut.
Maka tidak harus bagi suami:
1. Menyuruh isteri berhias atau menggunakan perhiasan yang dilarang oleh syarak seperti memakai rambut palsu, memanjangkan kuku dan mengecatnya dengan bahan yang menghalang air ketika berwuduk atau mandi wajib.

Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa seorang wanita Ansar yang anak perempuannya mengalami keguguran rambut sehingga hampir botak selepas ia berkahwin datang mengadu kepada Rasulullah s.a.w. bahawa suami anak perempuannya menyuruh supaya dia menyambung rambut anaknya (dengan rambut lain). Rasulullah s.a.w. tidak membenarkannya sambil bersabda (maksudnya):
"Allah melaknat wanita yang menyambung rambut dan meminta supaya disambungkan."
(Al-Bukhari)
2. Menghalang isteri ke masjid untuk beribadah atau menghadiri majlis ilmu. Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya):
"Apabila isterimu meminta izin untuk ke masjid, janganlah engkau menghalangnya."
(Al-Bukhari)
3. Menyekat isteri menunaikan fardu haji bersama mahramnya.
4. Menghalang isteri menziarahi kaum kerabatnya, khususnya kedua-dua ibu bapanya kerana ini boleh menyebabkan putusnya silaturahim yang sangat dibenci oleh Allah dan Rasul. Sehubungan dengan itu, para fuqahak berpendapat sekiranya isteri mempunyai ibu bapa yang sakit atau tua yang memerlukan jagaannya, sedangkan suami menghalangnya, maka isteri tidak wajib taat, sama ada ibu bapa itu Muslim atau kafir.
5. Sekiranya isteri memiliki kepakaran atau pekerjaan tertentu yang masyarakat memerlukan khidmatnya seperti bidan, pemandi jenazah atau lain-lain, maka suami tidak harus menghalang isterinya daripada menjalankan tanggungjawab tersebut.
6. Memaksa isteri melakukan hubungan kelamin pada selain daripada qubul. Rasulullah s.a.w. bersabda maksud:
“Sesiapa yang menyetubuhi isteri pada duburnya maka dia terlaknat.”
(Sunan Abu Daud)
Kesimpulannya, isteri yang taat akan diganjari syurga. Suami pula jangan mencari neraka dengan kuasa dan amanah yang Allah beri sebagai pemimpin dalam rumahtangga.

Berbuat Baik Pada IbuBapa

SETIAP anak wajib berbakti dan mentaati ibu bapa demi membahagiakan kehidupan mereka melalui hari tua. Islam meletakkan ibu bapa pada kedudukan mulia.
Banyak bakti yang boleh dilakukan kepada ibu bapa. Bakti itu dalam bentuk material dan hubungan kasih sayang. Ini bersesuaian dengan fizikal ibu bapa yang semakin uzur dan memerlukan lebih perhatian.
Antara bakti perlu dilakukan setiap anak terhadap ibu bapa.
1. Memberi bantuan keewangan
Ada ibu bapa yang berdepan dengan masalah kewangan. Mereka tidak dapat lagi melakukan tugas seharian disebabkan faktor usia. Jika bekerja, tetapi tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat.
Justeru menjadi tanggungjawab anak memberi nafkah atau bantuan kewangan kepada ibu bapa. Sumbangan itu tidak seberapa berbanding yang dibelanjakan ibu bapa untuk membesar dan mendidik anak.
2. Menyediakan tempat tinggal
Dalam kes ibu bapa yang hilang tempat tinggal atau tidak sesuai untuk didiami, menjadi tanggungjawab anak menyediakan tempat tinggal lebih sesuai kepada ibu bapa.
Paling baik jika ibu bapa dibawa tinggal bersama agar dapat menjamin keselamatan dan keperluan harian mereka diuruskan dengan baik.
3. Memberi kasih sayang
Kasih sayang adalah sebagai membalas kasih sayang yang selama ini dicurahkan ibu bapa. Jadi, seharusnya kasih sayang itu dibalas sebaik-baiknya.
Anak yang baik tidak melupakan jasa dan kasih sayang ibu bapa. Anak soleh sentiasa memohon kepada Allah agar ibu bapa mereka diberkati dan dicucuri rahmat.
Firman Allah bermaksud: “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil.” (Surah al-Isra, ayat 24)
4. Memberi perhatian
Ibu bapa yang diabaikan akan kesunyian. Mereka terasa disisih dan dan seperti tidak dipedulikan. Hal ini memberi tekanan perasaan dan menyebabkan kemurungan. Keadaan ini jika berterusan memberi kesan kepada kesihatan fizikal dan mental ibu bapa.
Ramai ibu bapa yang disisihkan dan dihantar ke rumah penjagaan orang tua. Sukar diterima akal anak mendakwa tidak mampu menjaga ibu bapa, sedangkan mereka mampu menjaga dan membesarkan beberapa anak.
5. Memenuhi permintaan
Ibu bapa sering memerlukan bantuan anak untuk melaksanakan sesuatu keperluan. Permintaan itu mungkin dalam bentuk kewangan, tenaga dan masa.
Memenuhi permintaan ibu bapa perlu diutamakan berbanding melakukan tugas lain. Sesungguhnya, memenuhi permintaan ibu bapa lebih baik berbanding melakukan ibadat sembahyang sunat, berpuasa sunat dan seumpamanya.
Malah, keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama daripada berjihad di medanperang. Diriwayatkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata: “Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad SAW: “Apakah perbuatan disukai oleh Allah?” Lalu Baginda bersabda: “Sembahyang pada waktunya dan berbakti kepada kedua ibu bapa serta berjihad pada jalan Allah.”
6. Melakukan apa yang disukai
Ibu bapa tentu mengharapkan anaknya melakukan sesuatu yang baik pada pandangan mereka. Melakukan perkara yang tidak sukai ibu bapa bermakna melakukan perbuatan derhaka.
Anak derhaka kepada ibu bapa tidak mendapat keberkatan dalam kehidupannya. Sesiapa derhaka kepada ibu bapa disegerakan balasan di dunia dan tidak terlepas di akhirat.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud: “Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa. Maka, sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati.”
7. Bercakap dengan lemah lembut
Satu cara menjaga perasaan ibu bapa adalah bercakap lemah lembut dengan mereka. Suara hendak direndahkan dan jangan membantah permintaan mereka.
Firman Allah bermaksud: “Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua-dua orang tua.. Jika salah seorang telah lanjut usianya atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata ‘cis’ terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi, berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut.” (Surah al-Israk, ayat 23).
Sesungguhnya, anak ditegah membantah kata-kata ibu bapa dengan suara tinggi atau bermaksud merendahkan kedudukan ibu bapa.. Lebih baik berdiam diri daripada berkata-kata yang mungkin menyinggung perasaan ibu bapa. Kemudian jika ada kesempatan, gunakan cara yang lembut untuk menjelaskan keadaan sebenar.
8. Menghadiahkan kejayaan
Jadi, jika memperoleh kejayaan dalam pelajaran, mendapat pekerjaan, dinaikkan pangkat dan seumpamanya, seharusnya dimaklumkan kepada ibu bapa. Ibu bapa dibawa bersama-sama dalam majlis untuk meraikan kejayaan itu.
9. Meluangkan masa bersama-sama
Anak yang tinggal berasingan dengan ibu bapa perlu kerap meluangkan masa mengunjungi mereka. Ibu bapa berasa senang menerima kunjungan dan menatap wajah anaknya.
10. Mendoakan kebaikan untuk ibu bapa
Anak perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk ibu bapanya. Amalan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa perlu diteruskan walaupun mereka meninggal dunia.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya.” (Hadis riwayat Muslim).
Kebaikan dilakukan anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil. Anak tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun dia berbakti sepanjang hayatnya.
Gunakan kesempatan yang ada untuk melakukan bakti terhadap ibu bapa sebaik mungkin. Masa untuk anak berbakti kepada ibu bapa sebenarnya semakin suntuk. Lambat laun ibu bapa akan meninggal dunia. Bertindaklah sebelum terlambat, selagi ibu bapa atau salah seorangnya masih hidup.

Sunday 14 February 2010

Biodata Nabi Muhammad S.A.W

Kita sering berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Kita juga sangat mengetahui siapakah Nabi Muhammad itu. Sempena menyambut akan hari Keputeraan Baginda s.a.w pada 26 Febuari 2010M bersamaan dengan 12 Rabiulawal 1431H ,marilah kita mengimbas kembali biodata Penghulu segala Nabi ini .Kita jangan sekali kali lupa tentang diri baginda serta pengorbanan yang telah Baginda lakukan untuk seluruh umat di dunia ini.
Amatlah malang sekali sekiranya kita tidak mengetahui perihal Baginda sedangkan Bagindalah yang akan memberi shafaat kepada kita di Padang Mashar nanti.Oleh itu di samping kita menyelami peribadi Baginda,jangan lupa berselawatlah kepada Baginda setiap saat dan waktu.
Seperti firman Allah surah Al-ahzab :56:
Ø¥ِÙ†َّ اللَّÙ‡َ ÙˆَÙ…َÙ„َائِÙƒَتَÙ‡ُ ÙŠُصَÙ„ُّونَ عَÙ„َÙ‰ النَّبِÙŠِّ ÙŠَا Ø£َÙŠُّÙ‡َا الَّØ°ِينَ آمَÙ†ُوا صَÙ„ُّوا عَÙ„َÙŠْÙ‡ِ ÙˆَسَÙ„ِّÙ…ُوا
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi Segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); Wahai orang-orang Yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta Ucapkanlah salam sejahtera Dengan penghormatan Yang sepenuhnya.

Dari Abu Hurairah ra. bahawa Nabi bersabda :-
من صلى عليَّ واحدة صلى الله عليه بها عشراً“
Barangsiapa yang berselawat keatas aku 1 kali, Allah akan berselawat keatasnya 10 kali” [hadith sahih riwayat Muslim].

SEJARAH RINGKAS RASULULLAH SAW
BIODATA RASULULLAH SAW
1· Nama: Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim
2· Tarikh lahir: Subuh Isnin, 12 Rabiulawal / 20 April 571M (dikenali sebagai tahun gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Ka’abah)
3· Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah
4· Nama bapa: ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim
5· Nama ibu: Aminah binti Wahab bin ‘Abdul Manaf
6· Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)
7· Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
8· Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Sa’diah (lebih dikenali Halimah As-Sa’diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)
USIA 5 TAHUN
1· Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalamnya.
USIA 6 TAHUN
1· Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa’ (sebuah kampung yang terletak di antara Mekah dan Madinah)
2· Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya ‘Abdul Muttalib.
USIA 8 TAHUN
1· Datuknya, ‘Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
2· Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.
USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).
1· Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan.
2· Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.
USIA 20 TAHUN
1· Terlibat dalam peperangan Fijar. Ibnu Hisyam di dalam kitab ‘Sirah’ , jilid 1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
2· Menyaksikan ‘ perjanjian Al-Fudhul’; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Mekah.
USIA 25 TAHUN
1· Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
2· Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah..
3· Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
4· Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham
.
USIA 35 TAHUN
1· Banjir besar melanda Mekah dan meruntuhkan dinding Ka’abah.
2· Pembinaan semula Ka’abah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Mekah.
3· Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ‘Hajarul-Aswad’ ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut
.
USIA 40 TAHUN
1· Menerima wahyu di gua Hira’ sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.
USIA 53 TAHUN
2· Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
3· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.
USIA 63 TAHUN
1· Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11H/ 8 Jun 632M.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW.
1. Khadijah Binti Khuwailid
2. Saudah Binti Zam’ah
3. ‘Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar)
4. Hafsah binti ‘Umar (anak Saidina ‘Umar bin Al-Khattab)
5. Ummi Habibah Binti Abu Sufyan
6. Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah)
7. Zainab Binti Jahsy
8. Maimunah Binti Harith
9. Safiyah Binti Huyai bin Akhtab
10. Zainab Binti Khuzaimah (digelar ‘Ummu Al-Masakin’; Ibu Orang Miskin)
ANAK-ANAK RASULULLAH SAW
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra’

ANAK TIRI RASULULLAH SAW
Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).
IBU SUSUAN DAN SAUDARA SUSUAN
1.. Thuwaibah
i- Hamzah
ii- Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad


1. Halimah Al-Saidiyyah
i- Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
ii. Abdullah bin Harith bin Abdul ‘Uzza
iii. Syaima’ binti Harith bin Abdul ‘Uzza
iv. ‘Aisyah binti Harith bin abdul ‘Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)
1. Al-Harith 2. Muqawwam 3. Zubair 4. Hamzah * 5. Al-’Abbas * 6. Abu Talib 7. Abu Lahab (nama asalnya ‘Abdul ‘Uzza) 8. Abdul Ka’bah 9. Hijl 10. Dhirar 11. Umaimah 12. Al-Bidha (Ummu Hakim) 13.. ‘Atiqah # 14. Arwa # 15. Umaimah 16. Barrah 17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-’Awwam)
* Sempat masuk Islam.
# Ulama’ berselisih pendapat tentang Islamnya.
Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga.” (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

Kesan Perang Gaza



Perang di Gaza pun dah berakhir setelah gencatan senjata diumumkan oleh Presiden Israel, keadaan dah semakin reda walaupun penderitaan umat Islam Gaza semakin perit. Semasa perang impian mereka inginkan syahid, namun selepas perang impian ingin memiliki rumah dan hidup seperti orang lain akan mula menjelma.

Tetapi apabila melihat apa yang dilakukan oleh tentera Israel terasa amat sukar, mereka menghancur lumatkan rumah-rumah penduduk Gaza. Begitulah sifat Yahudi, apabila mereka gagal mengalahkan pejuang Hamas, maka mereka menghancurkan rumah-rumah milik penduduk Gaza dengan harapan rakyat akan bangkit menolak Hamas.
Sememangnya perbuatan mereka ini agak keterlaluan, tapi itulah yang diharapkan oleh pemimpin mereka yang akan bertanding dalam pilihanraya mereka nanti. Ingin menunjukkan kejaguhan mereka dengan menghancurkan kehidupan orang lain.Ketika ini jugalah terlihat ramai wanita Palestin terkedu dan lemah semangat, apa tak nya melihat rumah milik mereka hancur lumat, malah terdapat juga mayat-mayat yang terhimpit dibawah runtuhan bangunan ini. Tapi ramai yang memilih untuk tinggal di tapak rumah mereka yang telah hancur lebur tersebut serta mengutip apa-apa yang masih tinggal dan boleh digunakan lagi.Betapa pedih dan sayu melihat penderitaan ini. Rakyat Palestin kini memilih untuk terus tinggal di bumi mereka sendiri, tidak ingin lagi menjadi pelarian seperti dulu. Mereka ingin susah berada ditanah milik sendiri, malah mereka sanggup mempertahankan apa saja. Begitulah kehebatan mereka.
Menurut seorang dari mereka, "kami lebih rela berada dalam khemah di atas tanah milik kami kerana pengalaman orang-orang terdahulu mengajar kami". Suatu ketika dahulu apabila Israel menyerang, mereka meninggalkan tanah mereka, kemudian didapati orang Israel mendirikan penempatan baru diatas tanah milik mereka.Teringat pula laporan beberapa hari sebelum gencatan senjata diumumkan, pekan Rafah di Mesir telah dikosongkan oleh penduduk Mesir kerana takutkan peluru dan bom yang mungkin keluar dari sasaran dan mengenai mereka. Namun dalam masa yang sama tiada pula laporan yang menunjukkan bahawa umat Islam Gaza ingin melarikan diri dari kawasan tersebut, mereka cuma berpindah ke tempat yang lebih selamat. Itulah bezanya rakyat di dua negara berjiran ini.
Kesan lain pula dijelaskan oleh Doktor dari Norway yang turut merawat penduduk Gaza. Yang mana beliau menyatakan bahawa Israel menggunakan sejenis senjata yang mengandungi unsur yang boleh membunuh secara perlahan dalam tempoh 6 bulan pesakit terkena serangan tersebut. Marilah kita sama-sama doakan agar Allah melindungi umat ini daripada kesan senjata tersebut.Bermacam-macam cerita dipaparkan namun yang nyata tentera Israel telah memusnahkan banyak bangunan, membunuh ramai kanak-kanak, wanita dan orang tua sehingga disifatkan oleh penduduk Gaza sebagai dayus. Mereka takut untuk berdepan dengan pejuang Palestin, cuma menghancurkan apa yang ada didepan mereka. Laporan menunjukkan bahawa pejuang Israel yang menemui syahid kurang dari 200 orang, lebih seribu lagi adalah orang-orang awam yang tidak berdosa.

Batu Terapung


Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi MuhammadSAW sewaktu Israk Mikraj sampai kini masih tetap terapung di udara. Padasaat Nabi Muhammad hendak Mikraj batu tersebut nak ikut bersama, tetapiNabi SAW menghentakkan kakinya pada batu tersebut, maksudnya agar batutersebut tidak dibenarkan ikut.Kisah Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tersebut yangberada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil ALAQSA di Yarusalem (Baitulmuqadis).Foto ini dari seorang hamba Allah sewaktu melawat Al Aqsa (ygsebenarnya) di Jerusalem, Subhanallah … !!

Foto ini dapat dibolosikerana tidak diketahui oleh pihak Israel yang berkawal dan menjagatempat tersebut dengan ketat.Sampai sekarang masjid “dome of rock” ditutup untuk umum, dan Yahuditelah membuat masjid lain iaitu Al Sakhra tak jauh disebelahnyadengan kubah “emas” ( yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan keseluruh dunia dimana2 ) dan disebut sebagai Al Aqsa, untuk mengelabuiummat Islam dimana masjid Al Aqsa yang sebenarnya, yang Nabi MuhammadSAW pernah sebutkan Al Aqsa sebagai “masjid kubah biru”.Sekarang ini masjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israeldan merancang untuk dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadahmereka kerana bersebelahan dengan tembok ratapan bangsa Yahudi.

Hypertension And Diabetes

Hypertension and diabetes.
Grossman E, Messerli FH.

Department of Internal Medicine D and Hypertension Unit, The Chaim Sheba Medical Center, Tel-Hashomer, Israel. grosse@post.tau.ac.il

Both essential hypertension and diabetes mellitus affect the same major target organs. The common denominator of hypertensive/diabetic target organ-disease is the vascular tree. Left ventricular hypertrophy and coronary artery disease are much more common in diabetic hypertensive patients than in patients suffering from hypertension or diabetes alone. The combined presence of hypertension and diabetes concomitantly accelerates the decrease in renal function, the development of diabetic retinopathy and the development of cerebral diseases. Lowering blood pressure to less than 130/80 mm Hg is the primary goal in the management of the hypertensive diabetic patients. Beta-blockers have been reported to adversely affect the overall risk factor profile in the diabetic patient. In contrast, calcium antagonists, angiotensin-converting enzyme inhibitors and angiotensin receptor blockers have been reported to be either neutral or beneficial with regard to the overall metabolic risk factor profile. Combination therapy is usually required to achieve blood pressure goal in diabetic patients. The addition of aldosterone antagonists may be beneficial in patients with resistant hypertension and low levels of serum potassium. Aggressive control of blood pressure, cholesterol and glucose levels should be attempted to reduce the cardiovascular risk of diabetic hypertensive patients.

Saturday 13 February 2010

Sungai Dalam Laut





Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antarakeduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samuderadi seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.
Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya. Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.
Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19- 20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan..
."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar- Rahmanayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya
"Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.
Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung.
Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?"
Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."
Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalamanlebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.
Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai... luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.