Tuesday, 2 March 2010

Daripada Manakah Bermula Akhlak

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. dibangkitkan oleh Allah S.W.T. kepada umat ini selain daripada untuk menyeru umat kepada mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. semata-mata. Baginda juga diutuskan untuk memperbaiki akhlak umat ini. Dengan ini akhlak merupakan suatu perkara yang penting dalam kehidupan manusia, bahkan kemuliaan dan penghormatan satu-satu bangsa atau umat adalah kerana akhlaknya.
Menghormati kedua ibu-bapa serta beradab terhadap mereka berdua merupakan titik tolak kemuliaan akhlak bagi seseorang. Ini kerana merekalah yang sanggup bersusah payah semenjak dalam kandungan sehinggalah pada saat kelahirannya. Allah S.W.T. mewajibkan ke atas kita menggauli kedua ibu bapa dengan suatu pergaulan yang khusus serta berbeza dengan pergaulan kita terhadap orang lain.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik terhadap dua ibu-bapa kamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sampai kepada usia yang lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ah dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang sopan dan mulia."
(Surah al-Isra’ 17:23-24)

Seorang anak sama ada lelaki atau perempuan hendaklah bercakap dengan kedua ibu-bapa mereka dengan lemah-lembut, beradab sopan serta berkasih sayang. Begitu juga hendaklah menjauhi daripada perkataan yang buruk serta tidak baik yang mana boleh membuatkan kedua ibu-bapa itu tidak senang serta tidak selari dengan hati, serta hendaklah anak-anak itu berusaha melakukan perkara yang boleh menggembirakan hati mereka berdua itu. Jika ibu-bapa berdua itu sangat memerlukan kepada nasihat agama, maka menasihatilah mereka dengan lemah-lembut serta beradab.

Begitu juga bersopan atau bermoral terhadap saudara mara atau ukhuwah, jiran tetangga, dan manusia pada umumnya, sama ada dalam kenderaan, tempat kerja, dan sebagainya adalah termasuk akhlak mulia. Ini adalah kerana manusia itu mempunyai dua hubungan iaitu hubungan dengan Allah S.W.T. dan hubungan sesama manusia. Tidak sempurna hubungan kita kalau semata-mata baik hubungan hanya dengan Allah S.W.T. tanpa manusia dan begitu juga sebaliknya. Bahkan hendaklah kedua-dua hubungan itu seimbang atau seirat di antara satu sama lain. Allah S.W.T. sentiasa memberkati mereka yang menghayati nilai akhlak dalam kehidupannya. Jika pelajar sentiasa menghayati akhlak mereka akan memperolehi kecemerlangan dalam pencapaian akademik kerana akhlak dapat mengesan serta memandu seseorang pelajar ke arah kemajuan dan cemerlang serta mencapai keberkatan Allah S.W.T.

Ajaran Sesat Di Malaysia

Jika ada didalam sesuatu ajaran itu seperti dibawah ini, ia adalah diwartakan sebagai Ajaran Sesat. :-Ciri-ciri ajaran sesat
1) Guru atau pengikut membuat pengakuan menerima wahyu.
2) Guru membuat pengakuan memegang kunci pintu syurga.
3) Mengaku bahawa gurunya sebagai nabi atau malaikat.
4) Mempercayai roh orang mati menjelma ke dalam jasad orang hidup.
5) Amalan seperti zikir boleh menangguhkan kiamat.
6) Pengikut tarekat mereka sahaja dijamin masuk syurga.
7) Mempunyai bahawa guru mereka boleh menebus dosa dengan wang.
8) Mempercayai bahawa semua agama adalah sama.
9) Mempercayai ada lagi nabi selepas nabi Muhammad.
10) Penyerahan rohani / jasmani kepada guru melalui nikad batin.
11) Meminta pertolongan daripada orang yang telah mati.
12) Mempercayai bahawa dirinya atau pengikutnya sahaja yang layak mendapat ma'unah (pertolongan) Allah.
13) Mengaku Allah menjelma dalam dirinya.
14) Mendakwa bahawa dirinya sebagai wakil nabi, boleh memberi sysfaat kepada muridnya.
15) Mendakwa bahawa wahyu turun selepas wafatnya Nabi Muhammad.
16) Mendakwa bahawa ajaran tarekatnya diterima terus dari Rasullullah secara jaga.
17) Mempercayai bahawa orang mati boleh memberi pertolongan apabila diseru namanya.
18) Mempercayai bahawa orang tertentu tidak mati dan akan lahir semula sebagai Imam Mahdi.
19) Mengaku dan mempercayai bahawa seseorang itu boleh berhubung terus dengan Allah melalui Nur Muhammad yang ada dalam dirinya.
20) Boleh memanggil roh orang mati dalam amalan menurun oleh bomoh atau tukang sihir.
21) Memansuhkan Syariah islam dan mengadakan syariat baru.
22) Meninggalkan sembahyang Jumaat keraan mengamalkan suluk.
23) amalan haji tidak semestinya di mekah, di tempat lain juga boleh.
24) Huruf huruf dalam kalimah hanyalah lambang.
25) Mempercayai bahawa bacaan2 seorang guru ke atas sesuatu benda seperti batu, gunung dan lain2 boleh memberikan kesan baik atau buruk.
26) Mengagung agungkan keturunan Yahudi sebagai kaum baik dan perlu dicontohi.
27) Mengaku diri sebagai Nabi Isa.
28) Mengaku diri sebagai Imam Mahdi.
29) mendakwa menjadi wali sedangkan dirinya bergelumang dalam maksiat.
30) Mengaku tahu perkara2 ghaib dan menilik nasib sesaorang.
31) Mengaku dirinya atau gurunya maksum
32) Menghalalkan nikah adik beradik
33) Mematuhi dengan buta tuli ajaran gurunya walaupun gurunya itu melakukan kesalahan an dosa.
34) Setiap murid dikehendaki menyerahkan diri, anak, isteri dan harta benda kepada gurunya.
35) Guru mendakwa bahawa tugas tugas Rasul diamanat kepadanya.
36) Islam sesaorang itu tidak sah jika tidak diislamkan oleh gurunya.
37) Semua manusia boleh melihat Allah di dunia ini.
38) Mendakwa melalui tarekatnya Allah menurunkan Nur (cahaya) di dalam badan Nabi adam turun menurun di dalam badan semua Nabi nabi dan seterusnya ke dalam badan Imam imam (Syiah) dan guru guru hinga kiamat.
39) Sebelum naik haji ke Mekah hendaklah bersuluk di panca Budi Medan atau di Medan sahaja.
40) Syeikh atau gurunya mendakwa mempunyai mukjizat.
41) Mendakwa dirinya sebagai penjelmaan sahabat sahabat nabi s.a.w.
42) Bersemadi di tempat tempat gelap memusatkan fikiran kepada satu satu hajat.
43) Jika ada kemusykilan dalam satu satu ajaran, murid dilarang berbincang sesama sendiri tetapi hendaklah dirujuk kepada guru.
44) Boleh meramalkan kedatangan Imam mahdi dan kiamat.
45) Pengikut boleh menerima kuasa luar biasa dari guru.
46) Pengikut pengikut lelaki dan perempuan dikehendaki diuji dalam bilik khas dan bersumpah tidak akan menceritakan kepada sesiapapun apa yang terjadi dengan guru dalam bilik itu.
47) Pengikut tidak boleh berkahwin dengan bukan pengikut ajaran itu.
48) Pengikut diwajibkan merahsiakan ajaran kalu tidak akan ditimpa bala.
49) Sembahyang tidak perlu berjemaah dan tidak perlu mengadap kiblat.
50) Gurunya mengaku Imam mahdi dan muridnya yang kanan Nabi Isa.
51) Nikah mengikut syariat hanyalah mengikut adat sebab itu dikehendaki dinikahkan sekali lagi dengan nikah batin.
52) Percaya kepada makhluk makhluk seperti kayu bata dan dan kuasa ghaib.
53) Perbuatan maksiat seperti judi, zina dan minum arak serta segala bentuk dosa boleh dilakukan oleh guru tarekatnya dan boleh dapat jaminan ampun dari Allah ke atas dosa pengikutnya.
54) Murid murid tidak boleh mengahwini wanita wanita yang diminati oleh gurunya.
55) Murid murid tidak boleh mengahwini janda gurunya.
56) Ibadat sembahyang berpada dengan "niat" (terlintas dihati) sahaja.
57) Menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah.
58) Quran mempunyai makna makna batin itulah sebenar keramat.
59) Makna Quran yang zahir itu kulit sahaja tidak berguna.
60) Islam itu ada zahir dan batin; Zahir itu kulit dan batin itu isi, bila dapat isi kulit tidak berguna lagi.
Berikut adalah senarai ajaran yang telah diwartakan sesat diMalaysia oleh Majlis Ugama Islam Malaysia.
1. Nasrul Haq 2. Budi Suci 3. Al-Watan 4. Budi Suci Sejati 5. Jawa Faradin 6. Silat Sunda Pukulan Ghaib 7. Tusuk Hikmat 8. Ilmu Kebatinan 9. Potong Maya 10. Naluri 11. Kaula 12. Haqqullah Syahadah 13. Rampai 14. Wali Suci 15. Kalimat Sakti 16. Silat Pukulan Jarak Jauh 17. Ilmu Tenaga Dalam Hikmat 18. Zikir Sha`ban Islam Haq 19. Asal Wujud Garis Laksmana 20. Al-Ma`zat 21. “Trancendentel Meditation”- Maharisi Mahish Yugi 22. Ilmu Kebatinan 23. Abdul Manan bin Harun- Tolak Hadis 24. Ilmu Mentauhidkan Allah oleh Nasrun S.T.Qahar 25. Kumpulan Ikhwan/al-Mas 26. Kuasa Ghaib ( Tahan Diri) 27. Mohd Nordin Putih 28. Nasrun S.T.Qahar 29. Roslan Katimun atau Ajaran Wali Sembilan 30. Tariqat Naqsyabandiyah Kadirun Yahya 31. Wali Sembilan 32. Khatijah binti Ali @ Puan Tijah 33. Syed Mutalib bin Syed Mohd Nordin 34. Ajaran Mohd Seman Al-Banjari 35. Al-Arqam 36. Golongan Anti Hadis 37. Ajaran yang disampaikan oleh Juruzon bin Abdul Latif atau dikenali #juga sebagai (Hj) Ahmad al-Walidie (Pak Su) 38. Syiah 39. Ajaran Hj. Ghazali Othman Hulu Kelang 40. Ajaran Hj.Kadar Ahmad 41. Ajaran Ilmu Tajalli Ahmad Laksamana 42. Ajaran ilmu Hakikat@ Jahar Dumin Hulu Langat 43. Tarikat Mufaridiah44. Ajaran Hassan Anak Rimau 45. Tarikat Aurad Ismailiah 46. Ajaran Martabat Tujuh 47. Tarikat Samaniah Ibrahim Bonjol 48. Ajaran Sulaiman (Bahtera Nabi Noh) 49. Ajaran Ilmu Hakikat Hassan bin Jonit 50. Ajaran Ahmadiah/ Qadiani 51. Ajaran Mohd Nor Seman 52. Ajaran Ayah Pin 53. Ajaran Bahai 54. Al-Ma`unah 55. Ajaran Azhar Wahab 6. Ajaran Hj.Banuar 57 Ajaran Sesat Lia Eden
Sumber Dari: JAKIM:Bhg Penyelidikan.JAKIM : Bhg Penyelidikan
Kebanyakan Ajaran ajaran ini berada di Wilayah Persekutuan. selainnya di negeri Selangor , Kelantan , Negeri Sembilan , Kedah , Terengganu ,Melaka , Pulau Pinang , Johor , Perak , Serawak , Perlis Pahang danSabah.
Bagi mereka yang terlibat secara langsung atau tidak dengan mana mana perkara dan kumpulan di atas segeralah bertaubat "NASUHA"

Mekah Seperti Las Vegas?






















Makkah sekarang sudah seperti Las Vegas, " begitulah pernyataan yang dilontarkan Ali al-Ahmad, direktur Institute for Gulf Affairs-lembaga riset oposisi Saudi- yang berbasis di Washington, melihat perkembangan kota suci Makkah saat ini.
Kota Makkah yang menyandang sebutan kota suci dan menjadi pusat ibadah haji umat Islam di seluruh dunia, ketenangan dan kekhusyuk-annya makin terkikis, Ka'bah yang terletak di tengah masjid Haram dan menjadi arah sholat Muslim sedunia, semakin tenggelam oleh berdirinya gedung-gedung tinggi.
Menurutnya, perkembangan kota Makkah sekarang adalah sebuah bencana. "Hal ini akan memberikan pengaruh buruk bagi umat Islam. Ketika mereka ke Makkah mereka tidak punya perasaan apapun, tidak ada keunikan lagi. Apa yang anda lihat cuma semen dan kaca, " ujar Ahmad serius.Ahmad cukup beralasan melontarkan pernyataannya itu, karena kota Makkah saat ini makin penuh dengan bangunan-bangunan tinggi mulai dari hotel, pusat perbelanjaan dan toko-toko besar yang menjual produk Barat. Sebut saja kedai kopi Starbucks, Cartier and Tiffany, H&M dan Topshop.
Pusat perbelanjaan Abraj Al-Bait ( http://www.abrajalbait.com/ ), salah satu mall terbesar di Saudi yang baru dibuka menjelang musim haji bulan Desember 2006 kemarin, nampak megah dengan monitor-monitor television flat, cahaya lampu-lampu neon, dengan pusat hiburan, restoran-restoran makanan segera , bahkan toko pakaian dalam.
Pusat perbelanjaan itu, nantinya juga akan dilengkapi dengan kompleks hotel yang menjulang tinggi. Bahkan kompleks bangunan yang rencananya selesai tahun 2009 nanti, akan menjadi gedung tertinggi ketujuh di seluruh dunia, dilengkapi dengan fasilitas rumah sakit dan tempat sholat yang luas.
Seluruh pegunungan di dekat Jabal Omar, kini sudah diratakan. Di lokasi itu juga akan dibangun kompleks hotel dan lebih dari 130 gedung-gedung tinggi baru.Kota Makkah yang menyandang sebutan kota suci dan menjadi pusat ibadah haji umat Islam di seluruh dunia, ketenangan dan kekhusyuk-annya makin terkikis, Ka'bah yang terletak di tengah masjid Haram dan menjadi arah sholat Muslim sedunia, semakin tenggelam oleh berdirinya gedung-gedung tinggi.
"Ini adalah akhir dari Makkah, " kata Irfan Ahmad dari London, pendiri Islamic Heritage Foundation, yang secara khusus aktivitasnya mempertahankan peninggalan-peninggalan bersejarah di Makkah, Madinah dan tempat-tempat lainnya di Arab Saudi."Sebelumnya, bahkan pada masa Ustmani, tak satu pun gedung-gedung di Makkah yang tingginya melebihi tinggi Masjid Haram.
Sekarang, banyak gedung yang lebih tinggi dari Masjid Haram dan tidak menghormati keberadaan masjid itu, " tukas Irfan.Uang, tentu saja menjadi motivasi utama boomingnya gedung-gedung tinggi di Makkah. Karena setiap tahun, kota itu dibanjiri oleh para jamaah haji. Papan-papan iklan di sepanjang jalan menuju Makkah, seolah menjadi daya tarik bagi para investor yang mencari keuntungan dari usaha penginapan.Sejumlah organisasi Islam mengatakan, berdirinya gedung-gedung megah di kota Makkah, juga dilatarbelakangi motif agama. Mereka menuding pemerintah Saudi mengizinkan kelompok konservatif untuk menghancurkan tempat-tempat bersejarah dengan alasan khawatir tempat itu justeru disembah-sembah oleh para pengunjung.
Ahmad dari Islamic Heritage Foundation mengaku punya kalatog lebih dari 300 tempat-tempat bersejarah di Arab Saudi, termasuk pemakaman dan masjid-masjid. Ia mengatakan, sebuah rumah tempat Nabi Muhammad dilahirkan dihancurkan untuk membangun tempat kamar mandi.
"Sama sekali tidak menghormati Kabah, tidak menghormati rumah Tuhan atau lingkungan dari tempat-tempat bersejarah itu, " kata Sami Angawi, seorang arsitek Saudi yang ingin mempertahankan peninggalan bersejarah di Makkah.
"Padahal, memotong pohon saja seharusnya tidak boleh dilakukan di kota ini, " sambungnya.

Kemajuan kadang memang harus dibayar mahal. Bahkan pasar malam, di mana para jamaah bisa menjual barang-barang yang dibawanya, kini sudah tidak ada lagi. Begitu juga dengan keluarga-keluarga di Makkah yang biasa menyambut para jamaah haji, sudah tidak terlihat lagi sejak rumah-rumah mereka digusur untuk perluasan Masjid Haram di era tahun 1970-an.Angawi kini berusaha melakukan pendekatan pada kerajaan Arab Saudi agar memberi perhatian besar atas penghancuran tempat-tempat bersejarah. Ahmad melobi pemerintah-pemerintah negara Asia dan Arab untuk menghentikan penghancuran yang dilakukan pemerintah Saudi
Kedua tokoh ini menyayangkan kurangnya kepedulian umat Islam atas isu-isu ini. Kepentingan bisnis dan uang mengalahkan segala-galanya."Makkah tidak pernah berubah seperti sekarang ini. Apa yang anda lihat sekarang baru 10 persennya saja dari apa yang akan ada, yang akan jauh lebih, lebih buruk lagi, " kata Angawi risau. (ln/IHT/eramuslim)

Mekah- Pembangunannya Merosakkan Sejarah?





















Arab Saudi, seperti juga negara-negara lain yang bergelimang harta, terus melakukan modernisasi. Selain secara pemikiran, seperti diangkatnya seorang perempuan dalam jajaran kementrian di negara itu, juga pembangunan fisik pun dilakukan. Tetapi, pengembangan Arab Saudi, khususnya kota suci Makkah dan Madinah akhir-akhir ini tidak memedulikan situs-situs sejarah Islam. Makin habis saja bangunan yang menjadi saksi sejarah Rasulullah SAW dan sahabatnya.
Bangunan-bangunan itu dibongkar karena berbagai alasan, namun sebagian besar karena ingin menyesuaikan dengan kota-kota besar di dunia lainnya. Bahkan sekarang, tempat kelahiran Nabi SAW terancam akan dibongkar untuk perluasan tempat parkir. Sebelumnya, rumah Rasulullah pun sudah lebih dulu digusur. Padahal, disitulah Rasulullah berulang-ulang menerima wahyu. Di tempat itu juga putra-putrinya dilahirkan serta Khadijah meninggal.
Beberapa bulan yang lalu, Sami Angawi, pakar arsitektur Islam di wilayah Arab mengatakan bahwa beberapa bangunan dari era Islam kuno terancam musnah. Pada lokasi bangunan berumur 1.400 tahun Itu akan dibangun jalan menuju menara tinggi yang menjadi tujuan ziarah jamaah haji dan umrah.
Jamarat Project - dalam tahap penyelesaian“Saat ini kita tengah menyaksikan saat-saat terakhir sejarah Makkah. Bagian bersejarahnya akan segera diratakan untuk dibangun tempat parkir,” katanya kepada Reuters. Angawi menyebut setidaknya 300 bangunan bersejarah di Makkah dan Madinah dimusnahkan selama 50 tahun terakhir.
Bahkan sebagian besar bangunan bersejarah Islam telah punah semenjak Arab Saudi berdiri pada 1932. Hal tersebut berhubungan dengan maklumat yang dikeluarkan Dewan Keagamaan Senior Kerajaan pada tahun 1994.Nasib situs bersejarah Islam di Arab Saudi memang sangat menyedihkan. Mereka banyak menghancurkan peninggalan-peninggalan Islam sejak masa Ar-Rasul SAW.
Semua jejak jerih payah Rasulullah itu habis oleh modernisasi. Sebaliknya mereka malah mendatangkan para arkeolog (ahli purbakala) dari seluruh dunia dengan biaya ratusan juta dollar untuk menggali peninggalan-peninggalan sebelum Islam baik yang dari kaum jahiliyah maupun sebelumnya dengan dalih objek wista.
Kemudian dengan bangga mereka menunjukkan bahwa zaman pra Islam telah menunjukkan kemajuan yang luar biasa, tidak diragukan lagi ini merupakan pelenyapan bukti sejarah yang akan menimbulkan suatu keraguan di kemudian hari.

Monday, 1 March 2010

Anwar Tidak Perlu Bersumpah-Mufti

Ulama terkemuka di Malaysia seperti Mufti Perak, Dato’ Seri Harussani Zakaria, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Hashim Yahaya dan beberapa yang lain menegaskan, Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak perlu bersumpah.
Dato’ Seri Harussani membuat penegasan itu berkata, Anwar yang dihadapkan pertuduhan melakukan liwat, tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ianya tidak menepati undang-undang Islam.
Ini kerana katanya, tuduhan yang dikenakan ke atas beliau oleh bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah dakwaan jenayah yang termasuk dalam hukum kazaf.
“Kaedahnya dalam kes ini, ialah ‘orang yang menuduh mestilah mengemukakan bukti’ dalam mahkamah, jika dia gagal mengemukakan bukti, dia boleh dikenakan hukuman hudud,” katanya ketika dihubungi sebentar tadi.
Mengulas mengenai cadangan beberapa pihak termasuk Mufti Perlis yang menggesa Ketua Umum KeADILan itu bersumpah untuk membuktikan beliau benar atau pun tidak, Harussani secara sinis mengatakan, “itu cadangan dari orang yang terlebih pandai.”
Katanya, masalahnya dalam kes membabitkan Anwar adalah perkara yang menjatuhkan maruah dan tidak timbul soal perlunya orang yang mendakwa atau tertuduh untuk bersumpah.
Mufti Perak itu turut memberi peringatan kepada umat Islam, khususnya orang-orang Melayu supaya tidak terikut-ikut dengan budaya agama lain yang bersumpah dengan kitab dan sebagainya.
“Tiada kaedah langsung kena sumpah dengan al-Quran, itu meniru budaya agama lain, sumpah yang ada dalam Islam cuma ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi’,” tegasnya.
Menyuarakan pandangan yang sama, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Hashim Yahaya berkata, kes yang dituduh kes atas Anwar adalah yang membabitkan hukum kazaf, bukannya li’an.
“Sumpah hanya diterima dalam kes suami isteri atau li’an. Menyuruh tertuduh bersumpah dalam kes membabitkan kazaf menyalahi hukum syarak,” tegasnya ketika dihubungi.
Menurut beliau, masyarakat Islam tidak harus dikelirukan dengan gesaan bersumpah, kerana sumpah bukannya sesuai dalam semua perkara.
“Isunya tidak ada sumpah dalam bab kazaf, orang yang menuduh (Saiful) mesti membawa saksi sebagaimana yang disyaratkan dalam kanun jenayah syariah, jika dia gagal, dia boleh dikenakan hukuman 80 sebatan,” tegas beliau.

Unsur Shubaah Dalam Pekerjaan

Pekerjaan 1:
Rasulullah Sallallhu 'alaihi Wasallam pernah bersabda yang bermaksud:
"Allah telah melaknat arak, peminum arak, pembawa arak, pembeli arak, penjual arak, pembuat arak, orang yang minta dibuatkan arak, tukang angkat arak, dan orang yang diangkatkan arak kepadanya" (H.R. Abu Daud).

Ada 12 perkara yang terkena atas hukum itu sebagaimana yang disebutkan dalam al-Zawajir, iaitu meminumnya, memerahnya, minta diperahkan, membawanya, minta dibawakan, memberi minum, minta diminumkan, menjual, membeli, minta dibeli dan minta dijualkan, memakan harganya, menyimpan dan memilikinya. Daripada dalil ini jelas menunjukkan bahawa tiada ruang untuk melonggarkan hukum arak ini. Ini termasuklah orang yang memberi sokongan dalam apa jua bentuk terhadap industri berkenaan. Sedikit atau banyak ia tetap dikira bersubahat.
Oleh itu, hendaklah dicari pekerjaan yang bersih daripada unsur-unsur yang dilarang ini supaya kita terselamat daripada memakan yang syubhah dan haram.
Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam pernah bersabda yang bermaksud:
"Mencari yang halal adalah wajib atas setiap Muslim" (H.R. Thabrani dan Dailami)

Pekerjaan 2:
Riba adalah satu unsur dalam muamalah yang diharamkan. Ia dikategorikan sebagai satu dosa besar yang boleh menghilangkan berkat daripada individu dan masyarakat. Syariat Islam memerintah supaya setiap umat Islam berusaha menentang dan menghapuskan maksiat.
Oleh itu, segala bentuk kerjasama termasuk sokongan moral terhadap hal-hal dosa dan maksiat adalah haram. Orang Islam yang bekerja di bank konvensional yang mengamalkan riba' sedangkan dia mampu mendapat pekerjaan lain maka hendaklah dia bekerja di tempat lain itu, bukan di bank berkenaan supaya terjauh daripada perkara-perkara syubhah yang membawa kepada haram.
Andainya seorang Muslim tidak memperolehi pekerjaan selain di bank berkenaan, maka bolehlah dia terus bekerja atas dasar pekerjaannnya itu adalah dalam keadaan bersangatan hajat (sekadar yang diperlukan) dengan harapan dapat melepaskan diri dari yang haram dan terbuka baginya peluang pekerjaan yang lain.
Dalam situasi begini, hasil pendapatannya dari bank itu adalah halal dalam batas lingkungan seperti yang ditetapkan oleh Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 173). Keadaan terpaksa tersebut hendaklah betul-betul berlaku pada seseorang bagi menyara hidup diri dan tanggungannya sedangkan dalam masa yang sama tiada pekerjaan yang sesuai untuk mendapat pendapatan yang mencukupi bagi menampung perbelanjaan hidup diri dan tanggungannya.
(Rujukan : Fatwa Mufti Kerajaan Brunei Darussalam m.s. 227-233)

Melupuskan Pendapatan Haram

Pendapatan haram bermaksud hasil yang diperolehi kerana melakukan sesuatu pekerjaan haram dan yang secara langsung terbabit dengan haram atau pekerjaan tersebut mengandungi makna bantu- membantu dalam perkara haram. Hukum memberi kerjasama atau terlibat secara langsung dengan aktivi perniagaan yang haram tentulah haram dan tiada khilaf dalam masalah ini.
Rasulullah S.A.W bersabda :سنن الدارمي عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ :« يَا كَعْبُ بْنَ عُجْرَةَ إِنَّهُ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَحْمٌ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ ( سنن الدارمي )
Dari Jabir r.a bahawasanya nabi S.A.W bersabda “ Wahai Kaab Bin U’jrah ! Seseungguhnya sekali-kali tidak masuk syurga daging ( tubuh ) yang tumbuh dari yang haram.
Dan sabda baginda :البخاري عَنْ عَامِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - يَقُولُ « الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ، فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ ، وَمَنْ وَقَعَ فِى الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى ، يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ . أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى ، أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِى أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ ، أَلاَ وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ . أَلاَ وَهِىَ الْقَلْبُ (. البخاري)
Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. Beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruhjasad.Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari
Firman Allah: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الأِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ - المائدة/2Bermaksud: Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebaikan dan taqwa dan janganlah kau bertolong-tolongan membuat dosa dan aniaya dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras siksanya.
Dalam hadis riwayat Imam Muslim ( 1598 ) dari Jabir r.a Nabi S.A.W telah melaknat pemakan riba , orang yang mewakilkannya ,penulis , orang yang menjadi saksi dan baginda seterusnya bersabda “ هم سواء” ( mereka semua sama yakni berkongsi dosa riba )
Antara perkerjaan yang mengandungi unsur tolong-menolong dan bantu-membantu dalam hal yang berkaitan riba ialah mereka yang bertugas sebagai akauntan di bank-bank yang mengamalkan pinjaman riba seperti yang diperkatakan oleh Syeikh Muhamad Soleh al-Munjid (محمد صالح المنجد الشيخ)
Namun kerap juga yang bertanyakan mengenai hukum melakukan urusniaga jual beli dengan seseorang yang pendapatnnya adalah haram. Adakah perkara ini termasuk dalam erti kata tolong-menolong dan bantu-membantu mereka ?Sebagai penjelasan lanjut kepada persoalan ini kita akan salinkan beberapa pendapat ulamak berkaitan menerima dan menjalinkan hubungan ekonomi dengan seseorang yang modal perniagaan dan pendapatannya adalah bercampur dengan halal dan haram atau haram keseluruhannya.
Hubungan ekonomi yang kita maksudkan ialah berjual beli dengan mereka seperti menyewa premis mereka , membeli barangan yang dijual dan sebagainya.
Perlu diingatkan bahawa Islam bukanlah agama yang jumud dan sempit serta menyusahkan umatnya untuk mencari rezeki dan berinteraksi dengan penganut-penganut agama lain. Islam mengiktiraf dan mengakui kewujudan manusia-manusia yang tidak tunduk dan patuh kepada Allah S.W.T dan tidak mengarahkan pula umatnya supaya menyisihkan mereka dari aktiviti kewangan , social dan sebagainya. Islam meletakan beberapa tatacara bagaimana bermuamalah den berinteraksi dengan mereka.
Firman Allah S.W.T : لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين. إنما ينهاكم الله عن الذين قاتلوكم في الدين وأخرجوكم من دياركم وظاهروا على إخراجكم أن تولوهم ومن يتولهم فأولئك هم الظالمون} [الممتحنة: 8-9].
Maksudnya: Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama kamu dan tiada pula mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Hanya Allah melarang kamu mengangkat pemimpin dari orang-orang yang memerangi kamu kerana agamu dan mengusir kamu dari negerimu dan menolong mengusir kamu. Barang siapa yang mengangkat mereka itu maka mereka adalah orang-orang yang zalim.
ولا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي أحسن إلا الذين ظلموا منهم وقولوا آمنا بالذي أنزل إلينا وأنزل إليكم وإلهنا وإلهكم واحد ونحن له مسلمون} [العنكبوت: 46
Maksudnya:Janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab ( Yahudi , Nasrani dan seumpamanya ) melainkan dengan jalan yang terbaik kecuali orang-orang yang aniaya dari kalangan mereka dan katakanlah : Kami percaya kepada kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepada kamu sedangkan Tuhan kami dan Tuhan kamu hanya satu dan kami patuh kepadanya.
Ulamak-ulamak besar seperti Imam As-Syawkani dan Al-Muhasibi berpendapat di haruskan bermuamalah atau bertransaksi dengan seseorang yang pendapatannya bercampur antara halal dan haram, walaupun bahagian pendapatnnya yang halal adalah sedikit berbanding yang haram. Hujah-hujah mereka ialah :Tidak pernah diriwayatkan bahawa nabi S.A.W menegah para sahabatnya dari menjalin hubungan perniagaan dengan penduduk Mekah di awal keIslaman mereka sedangkan kebayakan harta mereka diketahui dari sumber yang haram seperti menjual arak , mengusahakan rumah hiburan dan pelacuran , mengambil riba dan sebagainya.
Nabi S.A.W juga pernah berurusan dengan orang-orang yahudi di Madinah dan juga arab-arab badwi yang syirik ketika itu .Nabi S.A.W menjalinkan hubungan yang melibatkan kewangan dan ekonomi dengan orang-orang Madinah yang bukan Islam seperti yahudi dan juga membiarkan para sahabatnya berbuat demikian sedangkan penduduk Madinah yang kafir terdiri dari golongan zalim yang mengambil harta secara batil , mengumpul kekayaan dan modal perniagaan mereka dengan cara yang salah dan haram seperti halnya kaum yahudi yang menghalalkan apa yang diharamkan oleh agama mereka dan mempermainkan hukum halal dan haram seperti yang masyhur dari perlakuan mereka.
Diriwayatkan juga bahawa sahabat-sahabat nabi S.A.W berurusan dengan perompak-perompak Madinah pada zaman Yazid Bin Muawiyah dan tiada tegahan antara mereka atau yang mengharamkan perbuatan tersebut. .
( Ihya Ulumiddin, Al-Ghazzali, 2/164) Imam al-Ghazali terkenal dengan seorang yang warak dan ahli sufi sudah tentulah menitik beratkan soal halal dan haram terutamanya yang membabitkan soal wang ringgit dan makan minum juga tidak mengingkari bermuamalah dengan orang-orang yang bercampur hartanya dengan halal dan haram atau haram keseluruhannya dan beliau menegaskan bahawa jika seseorang meninggalkannya ia adalah hanya kerana warak. Warak bermaksud meninggalkan sesuatu perkara yang tidak mendatangkan apa-apa kesan hukum seperti haram atau makruh kerana takut terjatuh dalam haram. Namun kata Imam al-Ghazali lagi perkara tersebut sukar dilakukan dan menyusahkan melainkan bagi sesetengah orang. Bahkan jika berlaku keadaan di mana pada sesuatu tempat tersebarnya harta haram seperti tersebarnya harta-harta yang diambil secara haram dari pemiliknya di pasar-pasar yang demikian itu tidak menghalang kita dari berjual beli di pasar tersebut.
Pandangan Imam al-Ghazali juga bahawa seseorang yang menjual anggur kepada seseorang yang menghasilkan arak dengannya maka harga anggur itu halal kerana wang yang diperolehi itu hasil yang ditukar dengan anggur dan anggur adalah halal tetapi perbuatan menjual anggur itu dianggap berdosa kerana membantu sipembeli melakukan maksiat ( memproses arak). Demikian yang dapat kita fahami dari kandungan kata-kata Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin. Pandangan di atas mengharuskan seseorang menjalin hubungan ekonomi dengan seseorang yang pendapatannya bercampur dengan haram atau diyakini haram selagi mana aktiviti dan perkara haram yang diusahakan mereka tidak menjadi subjek untuk berhubungan dengan mereka.
Pandangan dari ulamak nusantara terkenal seperti Syeikh Daud Fathani ialah ditegah berjual beli dengan orang yang bercampur pada tangannya harta haram dan halal dan segala pekerjaan yang menghasilkan harta dengan cara yang haram maka haram berjual beli dengannya jika diketahui ia daripada hasil yang haram dan jika syak maka makruh.
Pendapat sebegini merupakan salah satu dari khilaf ulamak seperti yang disebut oleh Ibn Taimiyyah :“Diharuskan berurusan sekiranya bahagian halal mengatasi yang haram dan sekiranya bahagian yang haram mengatasi yang halal sebahagian pendapat mengharuskan berurusan dan sebahgian pendapat mengharamkannya. ( jual beli dan sebagainya )
”Apabila harta seseorang bercampur dengan riba seperti menjual barang dengan harga seribu dan tambahan dua ratus sebagai faedah maka yang haram hanyalah faedah itu sahaja. Wang hasil aktiviti perniagaan haram mereka juga boleh djadikan modal perkongsian pernigaan dengan orang-orang Islam kerana wang dan pendapatan tersebut adalah halal pada pandangan mereka seperti yang dikomentarkan oleh Ibnu Qayyim : وما باعوه – أي أهل الذمة – من الخمر والخنزير قبل مشاركة المسلم جاز لهم مشاركتهم في ثمنه وثمنه حلال لاعتقادهم حله وما باعوه وشروه بمال الشركة فالعقد فيه فاسد فان الشريك وكيل والعقد يقع للموكل والمسلم لا يثبت ملكه علي الخمر والخنزير
Bermaksud : Wang hasil jualan arak dan babi oleh orang-orang kafir harus dijadikan modal perkongsian perniagaan dengan orang Islam kerana halal pada pandangan mereka. Namun sekiranya dijual dan dibeli menggunakan wang perkongsian (antara muslim dan kafir setelah berlaku perkongsian) maka akad jualan tersebut adalah terbatal. Sesungguhnya orang yang berkongsi adalah wakil dan kesan akad juga berlaku ke atas orang yang mewakilkan. Seorang muslim tidak sabit hak pemilikan ke atas arak dan babi. Apabila seseorang itu menyedari bahawa harta yang diperolehinya adalah haram atau dari sumber yang haram maka harta tersebut hendaklah dilupuskan. Sekiranya sebahagian dari pendapatan tersebut telah dibelanjakan maka baki yang masih berada di tangannya sahaja yang dilupuskan.
Ibnu Qayyim berkata : " إذا عاوض غيره معاوضة محرمة وقبض العوض ، كالزانية والمغني وبائع الخمر وشاهد الزور ونحوهم ثم تاب والعوض بيده.فقالت طائفة : يرده إلى مالكه ؛ إذ هو عين ماله ولم يقبضه بإذن الشارع ولا حصل لربه في مقابلته نفع مباح.
Apabila seseorang diupah kerana pekerjaan yang haram seperti pelacur , penyanyi , penjual arak , saksi palsu dan sebagainya kemudian dia telah bertaubat sedang wang perolehan tersebut masih berada di tangannya maka sebahagian ulamak berpendapat wang perolehan tersebut hendaklah diserahkan semula kepada pemiliknya kerana dia tidak memiliki wang tersebut dengan cara yang dibenarkan oleh Sharak serta tidak memperolehi manfaat dari Tuhannya.
وقالت طائفة : بل توبته بالتصدق به ولا يدفعه إلى من أخذه منه ، وهو اختيار شيخ الإسلام ابن تيمية وهو أصوب القولين
Sebahagian yang lain berkata : Wang tersebut hendaklah disedekahkan dan jangan diserahkan semula kepada pemiliknya .
Pendapat ini dipilih oleh oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah dan inilah yang paling tepat.Sekiranya orang yang bertaubat amat memerlukan wang yang diperolehinya itu sedang dia tidak emmpunyai sumber lain maka dia dizinkan mengambil sebahagain wang tersebut sekadar yang diperlukan." فإن تابت هذه البغي وهذا الخَمَّار ، وكانوا فقراء جاز أن يصرف إليهم من هذا المال قدر حاجتهم ، فإن كان يقدر يتجر أو يعمل صنعة كالنسج والغزل، أعطي ما يكون له رأس مال "
Jika seorang pelacur telah bertaubat dan begitu juga penjual arak sedangkan mereka adalah fakir miskin maka mereka boleh membelanjakan sebahagian harta tersebut sekadar keperluan mereka , dan jika berupaya melakukan perniagaan atau pertukangan seperti menjahit maka diambil dari wang tersebut sebagai modal.