Monday 1 March 2010

Unsur Shubaah Dalam Pekerjaan

Pekerjaan 1:
Rasulullah Sallallhu 'alaihi Wasallam pernah bersabda yang bermaksud:
"Allah telah melaknat arak, peminum arak, pembawa arak, pembeli arak, penjual arak, pembuat arak, orang yang minta dibuatkan arak, tukang angkat arak, dan orang yang diangkatkan arak kepadanya" (H.R. Abu Daud).

Ada 12 perkara yang terkena atas hukum itu sebagaimana yang disebutkan dalam al-Zawajir, iaitu meminumnya, memerahnya, minta diperahkan, membawanya, minta dibawakan, memberi minum, minta diminumkan, menjual, membeli, minta dibeli dan minta dijualkan, memakan harganya, menyimpan dan memilikinya. Daripada dalil ini jelas menunjukkan bahawa tiada ruang untuk melonggarkan hukum arak ini. Ini termasuklah orang yang memberi sokongan dalam apa jua bentuk terhadap industri berkenaan. Sedikit atau banyak ia tetap dikira bersubahat.
Oleh itu, hendaklah dicari pekerjaan yang bersih daripada unsur-unsur yang dilarang ini supaya kita terselamat daripada memakan yang syubhah dan haram.
Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam pernah bersabda yang bermaksud:
"Mencari yang halal adalah wajib atas setiap Muslim" (H.R. Thabrani dan Dailami)

Pekerjaan 2:
Riba adalah satu unsur dalam muamalah yang diharamkan. Ia dikategorikan sebagai satu dosa besar yang boleh menghilangkan berkat daripada individu dan masyarakat. Syariat Islam memerintah supaya setiap umat Islam berusaha menentang dan menghapuskan maksiat.
Oleh itu, segala bentuk kerjasama termasuk sokongan moral terhadap hal-hal dosa dan maksiat adalah haram. Orang Islam yang bekerja di bank konvensional yang mengamalkan riba' sedangkan dia mampu mendapat pekerjaan lain maka hendaklah dia bekerja di tempat lain itu, bukan di bank berkenaan supaya terjauh daripada perkara-perkara syubhah yang membawa kepada haram.
Andainya seorang Muslim tidak memperolehi pekerjaan selain di bank berkenaan, maka bolehlah dia terus bekerja atas dasar pekerjaannnya itu adalah dalam keadaan bersangatan hajat (sekadar yang diperlukan) dengan harapan dapat melepaskan diri dari yang haram dan terbuka baginya peluang pekerjaan yang lain.
Dalam situasi begini, hasil pendapatannya dari bank itu adalah halal dalam batas lingkungan seperti yang ditetapkan oleh Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 173). Keadaan terpaksa tersebut hendaklah betul-betul berlaku pada seseorang bagi menyara hidup diri dan tanggungannya sedangkan dalam masa yang sama tiada pekerjaan yang sesuai untuk mendapat pendapatan yang mencukupi bagi menampung perbelanjaan hidup diri dan tanggungannya.
(Rujukan : Fatwa Mufti Kerajaan Brunei Darussalam m.s. 227-233)

No comments:

Post a Comment