Monday 1 March 2010

Melupuskan Pendapatan Haram

Pendapatan haram bermaksud hasil yang diperolehi kerana melakukan sesuatu pekerjaan haram dan yang secara langsung terbabit dengan haram atau pekerjaan tersebut mengandungi makna bantu- membantu dalam perkara haram. Hukum memberi kerjasama atau terlibat secara langsung dengan aktivi perniagaan yang haram tentulah haram dan tiada khilaf dalam masalah ini.
Rasulullah S.A.W bersabda :سنن الدارمي عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ :« يَا كَعْبُ بْنَ عُجْرَةَ إِنَّهُ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَحْمٌ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ ( سنن الدارمي )
Dari Jabir r.a bahawasanya nabi S.A.W bersabda “ Wahai Kaab Bin U’jrah ! Seseungguhnya sekali-kali tidak masuk syurga daging ( tubuh ) yang tumbuh dari yang haram.
Dan sabda baginda :البخاري عَنْ عَامِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - يَقُولُ « الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ، فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ ، وَمَنْ وَقَعَ فِى الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى ، يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ . أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى ، أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِى أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ ، أَلاَ وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ . أَلاَ وَهِىَ الْقَلْبُ (. البخاري)
Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. Beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruhjasad.Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari
Firman Allah: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الأِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ - المائدة/2Bermaksud: Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebaikan dan taqwa dan janganlah kau bertolong-tolongan membuat dosa dan aniaya dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras siksanya.
Dalam hadis riwayat Imam Muslim ( 1598 ) dari Jabir r.a Nabi S.A.W telah melaknat pemakan riba , orang yang mewakilkannya ,penulis , orang yang menjadi saksi dan baginda seterusnya bersabda “ هم سواء” ( mereka semua sama yakni berkongsi dosa riba )
Antara perkerjaan yang mengandungi unsur tolong-menolong dan bantu-membantu dalam hal yang berkaitan riba ialah mereka yang bertugas sebagai akauntan di bank-bank yang mengamalkan pinjaman riba seperti yang diperkatakan oleh Syeikh Muhamad Soleh al-Munjid (محمد صالح المنجد الشيخ)
Namun kerap juga yang bertanyakan mengenai hukum melakukan urusniaga jual beli dengan seseorang yang pendapatnnya adalah haram. Adakah perkara ini termasuk dalam erti kata tolong-menolong dan bantu-membantu mereka ?Sebagai penjelasan lanjut kepada persoalan ini kita akan salinkan beberapa pendapat ulamak berkaitan menerima dan menjalinkan hubungan ekonomi dengan seseorang yang modal perniagaan dan pendapatannya adalah bercampur dengan halal dan haram atau haram keseluruhannya.
Hubungan ekonomi yang kita maksudkan ialah berjual beli dengan mereka seperti menyewa premis mereka , membeli barangan yang dijual dan sebagainya.
Perlu diingatkan bahawa Islam bukanlah agama yang jumud dan sempit serta menyusahkan umatnya untuk mencari rezeki dan berinteraksi dengan penganut-penganut agama lain. Islam mengiktiraf dan mengakui kewujudan manusia-manusia yang tidak tunduk dan patuh kepada Allah S.W.T dan tidak mengarahkan pula umatnya supaya menyisihkan mereka dari aktiviti kewangan , social dan sebagainya. Islam meletakan beberapa tatacara bagaimana bermuamalah den berinteraksi dengan mereka.
Firman Allah S.W.T : لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين. إنما ينهاكم الله عن الذين قاتلوكم في الدين وأخرجوكم من دياركم وظاهروا على إخراجكم أن تولوهم ومن يتولهم فأولئك هم الظالمون} [الممتحنة: 8-9].
Maksudnya: Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama kamu dan tiada pula mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Hanya Allah melarang kamu mengangkat pemimpin dari orang-orang yang memerangi kamu kerana agamu dan mengusir kamu dari negerimu dan menolong mengusir kamu. Barang siapa yang mengangkat mereka itu maka mereka adalah orang-orang yang zalim.
ولا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي أحسن إلا الذين ظلموا منهم وقولوا آمنا بالذي أنزل إلينا وأنزل إليكم وإلهنا وإلهكم واحد ونحن له مسلمون} [العنكبوت: 46
Maksudnya:Janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab ( Yahudi , Nasrani dan seumpamanya ) melainkan dengan jalan yang terbaik kecuali orang-orang yang aniaya dari kalangan mereka dan katakanlah : Kami percaya kepada kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepada kamu sedangkan Tuhan kami dan Tuhan kamu hanya satu dan kami patuh kepadanya.
Ulamak-ulamak besar seperti Imam As-Syawkani dan Al-Muhasibi berpendapat di haruskan bermuamalah atau bertransaksi dengan seseorang yang pendapatannya bercampur antara halal dan haram, walaupun bahagian pendapatnnya yang halal adalah sedikit berbanding yang haram. Hujah-hujah mereka ialah :Tidak pernah diriwayatkan bahawa nabi S.A.W menegah para sahabatnya dari menjalin hubungan perniagaan dengan penduduk Mekah di awal keIslaman mereka sedangkan kebayakan harta mereka diketahui dari sumber yang haram seperti menjual arak , mengusahakan rumah hiburan dan pelacuran , mengambil riba dan sebagainya.
Nabi S.A.W juga pernah berurusan dengan orang-orang yahudi di Madinah dan juga arab-arab badwi yang syirik ketika itu .Nabi S.A.W menjalinkan hubungan yang melibatkan kewangan dan ekonomi dengan orang-orang Madinah yang bukan Islam seperti yahudi dan juga membiarkan para sahabatnya berbuat demikian sedangkan penduduk Madinah yang kafir terdiri dari golongan zalim yang mengambil harta secara batil , mengumpul kekayaan dan modal perniagaan mereka dengan cara yang salah dan haram seperti halnya kaum yahudi yang menghalalkan apa yang diharamkan oleh agama mereka dan mempermainkan hukum halal dan haram seperti yang masyhur dari perlakuan mereka.
Diriwayatkan juga bahawa sahabat-sahabat nabi S.A.W berurusan dengan perompak-perompak Madinah pada zaman Yazid Bin Muawiyah dan tiada tegahan antara mereka atau yang mengharamkan perbuatan tersebut. .
( Ihya Ulumiddin, Al-Ghazzali, 2/164) Imam al-Ghazali terkenal dengan seorang yang warak dan ahli sufi sudah tentulah menitik beratkan soal halal dan haram terutamanya yang membabitkan soal wang ringgit dan makan minum juga tidak mengingkari bermuamalah dengan orang-orang yang bercampur hartanya dengan halal dan haram atau haram keseluruhannya dan beliau menegaskan bahawa jika seseorang meninggalkannya ia adalah hanya kerana warak. Warak bermaksud meninggalkan sesuatu perkara yang tidak mendatangkan apa-apa kesan hukum seperti haram atau makruh kerana takut terjatuh dalam haram. Namun kata Imam al-Ghazali lagi perkara tersebut sukar dilakukan dan menyusahkan melainkan bagi sesetengah orang. Bahkan jika berlaku keadaan di mana pada sesuatu tempat tersebarnya harta haram seperti tersebarnya harta-harta yang diambil secara haram dari pemiliknya di pasar-pasar yang demikian itu tidak menghalang kita dari berjual beli di pasar tersebut.
Pandangan Imam al-Ghazali juga bahawa seseorang yang menjual anggur kepada seseorang yang menghasilkan arak dengannya maka harga anggur itu halal kerana wang yang diperolehi itu hasil yang ditukar dengan anggur dan anggur adalah halal tetapi perbuatan menjual anggur itu dianggap berdosa kerana membantu sipembeli melakukan maksiat ( memproses arak). Demikian yang dapat kita fahami dari kandungan kata-kata Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin. Pandangan di atas mengharuskan seseorang menjalin hubungan ekonomi dengan seseorang yang pendapatannya bercampur dengan haram atau diyakini haram selagi mana aktiviti dan perkara haram yang diusahakan mereka tidak menjadi subjek untuk berhubungan dengan mereka.
Pandangan dari ulamak nusantara terkenal seperti Syeikh Daud Fathani ialah ditegah berjual beli dengan orang yang bercampur pada tangannya harta haram dan halal dan segala pekerjaan yang menghasilkan harta dengan cara yang haram maka haram berjual beli dengannya jika diketahui ia daripada hasil yang haram dan jika syak maka makruh.
Pendapat sebegini merupakan salah satu dari khilaf ulamak seperti yang disebut oleh Ibn Taimiyyah :“Diharuskan berurusan sekiranya bahagian halal mengatasi yang haram dan sekiranya bahagian yang haram mengatasi yang halal sebahagian pendapat mengharuskan berurusan dan sebahgian pendapat mengharamkannya. ( jual beli dan sebagainya )
”Apabila harta seseorang bercampur dengan riba seperti menjual barang dengan harga seribu dan tambahan dua ratus sebagai faedah maka yang haram hanyalah faedah itu sahaja. Wang hasil aktiviti perniagaan haram mereka juga boleh djadikan modal perkongsian pernigaan dengan orang-orang Islam kerana wang dan pendapatan tersebut adalah halal pada pandangan mereka seperti yang dikomentarkan oleh Ibnu Qayyim : وما باعوه – أي أهل الذمة – من الخمر والخنزير قبل مشاركة المسلم جاز لهم مشاركتهم في ثمنه وثمنه حلال لاعتقادهم حله وما باعوه وشروه بمال الشركة فالعقد فيه فاسد فان الشريك وكيل والعقد يقع للموكل والمسلم لا يثبت ملكه علي الخمر والخنزير
Bermaksud : Wang hasil jualan arak dan babi oleh orang-orang kafir harus dijadikan modal perkongsian perniagaan dengan orang Islam kerana halal pada pandangan mereka. Namun sekiranya dijual dan dibeli menggunakan wang perkongsian (antara muslim dan kafir setelah berlaku perkongsian) maka akad jualan tersebut adalah terbatal. Sesungguhnya orang yang berkongsi adalah wakil dan kesan akad juga berlaku ke atas orang yang mewakilkan. Seorang muslim tidak sabit hak pemilikan ke atas arak dan babi. Apabila seseorang itu menyedari bahawa harta yang diperolehinya adalah haram atau dari sumber yang haram maka harta tersebut hendaklah dilupuskan. Sekiranya sebahagian dari pendapatan tersebut telah dibelanjakan maka baki yang masih berada di tangannya sahaja yang dilupuskan.
Ibnu Qayyim berkata : " إذا عاوض غيره معاوضة محرمة وقبض العوض ، كالزانية والمغني وبائع الخمر وشاهد الزور ونحوهم ثم تاب والعوض بيده.فقالت طائفة : يرده إلى مالكه ؛ إذ هو عين ماله ولم يقبضه بإذن الشارع ولا حصل لربه في مقابلته نفع مباح.
Apabila seseorang diupah kerana pekerjaan yang haram seperti pelacur , penyanyi , penjual arak , saksi palsu dan sebagainya kemudian dia telah bertaubat sedang wang perolehan tersebut masih berada di tangannya maka sebahagian ulamak berpendapat wang perolehan tersebut hendaklah diserahkan semula kepada pemiliknya kerana dia tidak memiliki wang tersebut dengan cara yang dibenarkan oleh Sharak serta tidak memperolehi manfaat dari Tuhannya.
وقالت طائفة : بل توبته بالتصدق به ولا يدفعه إلى من أخذه منه ، وهو اختيار شيخ الإسلام ابن تيمية وهو أصوب القولين
Sebahagian yang lain berkata : Wang tersebut hendaklah disedekahkan dan jangan diserahkan semula kepada pemiliknya .
Pendapat ini dipilih oleh oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah dan inilah yang paling tepat.Sekiranya orang yang bertaubat amat memerlukan wang yang diperolehinya itu sedang dia tidak emmpunyai sumber lain maka dia dizinkan mengambil sebahagain wang tersebut sekadar yang diperlukan." فإن تابت هذه البغي وهذا الخَمَّار ، وكانوا فقراء جاز أن يصرف إليهم من هذا المال قدر حاجتهم ، فإن كان يقدر يتجر أو يعمل صنعة كالنسج والغزل، أعطي ما يكون له رأس مال "
Jika seorang pelacur telah bertaubat dan begitu juga penjual arak sedangkan mereka adalah fakir miskin maka mereka boleh membelanjakan sebahagian harta tersebut sekadar keperluan mereka , dan jika berupaya melakukan perniagaan atau pertukangan seperti menjahit maka diambil dari wang tersebut sebagai modal.

No comments:

Post a Comment