Sunday 28 February 2010

Ayah dan Ibu menurut al-Sunnah

Saya terjumpa satu laman yang cukup baik dan boleh dijadikan panduan dan pedoman bagi kita yang masih mempunyai ibu dan bapa.Ia disampaikan dengan cukup baik dan memberi kefahaman tentang peranan setiap dari kita yang bergelar 'Anak'.
Kehidupan kita hanya sementara dan Allah meminjamkan kita satu pasangan yang bergelar ibu dan ayah.Tiba masa mereka akan di ambil kembali oleh Allah dan tinggallah kita tanpa mereka berdua.Insan yang telah banyak berjasa dan berkorban memelihara kita dari kecil hingga dewasa dengan mengharungi segala derita sengsara.Semuanya untuk kita ..anak anak mereka.
Oleh itu apakah perkara perkara yang patut kita lakukan kepada mereka?Untuk membalas jasa mereka .Itu mustahil kerana jasa jasa mereka tidak akan terbalas oleh kita.Mahu memberi mereka wang setelah kita bekerja nanti? Atau menunjuk nunjuk kemewahan yang kita miliki sekarang supaya mereka berbangga mempunyai anak seperti kita?
Jawapannya sudah pasti TIDAK.Mereka memang berharap anak anak akan berjaya di dalam kehidupan .Tetapi kehidupan yang di redhai oleh Allah di dunia dan Akhirat.Memiliki anak anak yang soleh dan solehah dan yang akan mendoakan kesejahteraan mereka setelah mereka tiada lagi di dunia ini.
Untuk menjadikan kita sebagai anak yang baik kepada ibubapa sila layari laman ini dan fahamilah.Sekiranya tidak faham dan memerlukan rujukan bertanyalah pada guru guru agama.insyaAllah segala usaha kita akan diberkati olah Allah.
Kepada tuan punya laman tersebut semoga Allah memberi ganjaran yang baik kepada beliau.

No comments:

Post a Comment