Saturday 19 March 2011

Allah Maha Pengampun

Sabda Rasulullah saw ;
Maksud firman Allah swt :

"Hai anak Adam ! Sesungguhnya engkau, selama engkau berdoa dan berharap 
kepada Ku, Aku ampuni bagi engkau diatas dosa yang ada pada engkau dan
Aku tidak peduli.Hai anak Adam ! Kalau telah sampai sekelian dosa engkau
 ke awan langit kemudian engkau memohon keampunan Ku,nescaya ampuni bagi
 engkau.Hai anak Adam ! Kalau engkau datang pada Ku dengan kesalahan -
 kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemui Aku pada hal tiada engkau
 mempersekutukan Aku dengan sesuatu,nescaya Aku berikan kepada engkau
 keampunan dengan sepenuh bumi."

 Riwayat Tarmidzi


   Pengajarannya ..

   Tiada satu kesalahan atau dosa dilakukan tidak diampun oleh
   Allah kecuali syirik.Jika Allah boleh mengampunkan makhluk
   ciptaanNya,siapalah kita untuk tidak memaafkan kesalahan atau
   kesilapan yang dilakukan oleh sesama kita.
   begitulah Allah Maha Pengampun maka kita juga turut dianjur
   supaya sentiasa saling bermaafan.Sesungguhnya kita manusia
   tidak pernah sunyi dari melakukan kesalahan dan kesilapan.
   Sesungguhnya kita manusia yang tidak pernah sempurna.

No comments:

Post a Comment