Tuesday 1 March 2011

Nota Terakhir

Semua orang mungkin sudah tidur.waktu pun sudah hampir 1 pagi.    Aku melangkah keluar dari kamar dan menuju ke dapur.Teringin nak minum kopi o panas.   Entah mengapa mataku amat degil untuk pejam.Aku pergi ke meja dan duduk sebentar.Entah apa yang aku fikirkan aku sendiri tidak tahu.
Tiba2 aku teringat surat surat cinta lama antara aku dan isteri.Lalu aku mendapatkannya.Masih baik lagi keadaannya.Satu demi satu envelope aku buka..Alangkah terkejutnya aku apabila mendapati ada sehelai kertas yang berlipat berada di celahan sampul sampul itu.   Ya..inilah yang aku cari2 selama ini.Entah di mana silapnya aku terlupa tempat letaknya.
Inilah luahan hati aku seketika dulu.Aku coretkan dengan bertitisan airmata.Itulah dakwat dan itu jualah pemadam..Apa yang dirasa itulah yang aku coretkan.Maka jadilah ia satu puisi khas buat anakku yang telah pergi mengadap Illahi.
Tanggal 23 Disember 2002 kau pergi meninggalkan aku dan keluargamu.
Ya Allah ,bukan aku tidak dapat menerima takdirMu tetapi  dugaanMu terlalu hebat sehinggakan aku lemah selemahnya.Apapun jua Engkau yang Maha Pengasih lagi Penyayang.Engkau yang mengatur perjalanan hidup setiap hamba2Mu. 
         
Athirah, 
ayah rindukan kau nak
tak sanggup rasanya menerima perpisahan ini
tidak puas ayah menatap wajah comelmu
kelahiranmu menghiburkan hati ayah
kulitmu yang lembut
jari jemarimu yang halus
rambutmu yang hitam lebat
bila kau tersenyum
aduhai..gembira hati ayah tidak terkira
tangisanmu merdu menghiasi mahligai ayah dan mama

Athirah,
kini semua tinggal kenangan
tiada lagi tangisanmu
apa lagi senyumanmu
tak dapat ayah membelaimu
tak dapat lagi ayah menyentuhmu
apa lagi mendakapmu
semuanya hilang sekelip mata
kini ayah menangis kerinduan
namun ayah pasrah, nak
kelahiranmu mengundang kesengsaraan
yang kau tak mampu bertahan
pergilah, nak... pergilah
ayah relakan
kerana itu lebih baik buatmu
hikmah hanya Allah yang tahu
biarlah ayah sendirian menangis kepiluan

Athirah,
air mata ayah berbeda dengan air mata mamamu
bergenang dipelusuk kalbu
tiada sesiapa yang tahu
bagaimanaayah bisa melupakanmu
hayat yang penuh hiba dan pilu
membuatkan ayah menangis sayu
namun buatmu Al-Fatihah
tidak pernah jemu ayah hadiahkan
selepas solat 5 waktu
damailah anakku

Athirah,
pada saat terakhir ayah melihat
paras wajahmu, nak
ayah berbisik
takkan pernah melupkanmu sampai akhir hayat ayah
tidak sabar rasanya ingin bersua denganmu
di pintu syurga sedang menunggu


No comments:

Post a Comment